- آخرین فایل ها
- پرفروشترین فایل ها
- پربازدیدترین فایل ها
فایل ورد قابل ویرایش
ورزش و سلامت روح و روان
ارائه به مرکز مشاوره و مطالعات روانشناختي بلاغ
از دست آوردهاي پيشرفت تکنولوژي و زندگي امروزي، ظهور و بروز انواع ناهنجاريها و اختلالات رواني ـ عاطفي، هيجانات روحي منفي، استرس، نااميدي و نگراني، احساس پوچي و سردرگمي و نداشتن زندگي شيرين و با آرامش است؛ که در نتيجه آن مردم به انواع بيماريهاي رواني همچون اضطراب، افسردگي و ... مبتلا ميشوند.
در عصر حاضر، بيماري اعصاب و روان جزء مهمترين و شايعترن بيماريهاست.در سرتاسر جهان بسياري از مردم از اعصاب متشنج و در هم ريخته و سردردهاي مزمن شکايت ميکنند. مدير يکي از کلينيکهاي درماني معروف آمريکا (آقاي مايو) اعلام ميکند، بيش از نيمي از تختخوابهاي بيمارستانها را کساني اشغال کردهاند که گرفتار ناراحتي عصبي هستند. بيماري آنان از خرابي اعصابشان نيست؛ بلکه از هيجانات دروني، محروميت، تشويش، نگراني، ترس، عدم موفقيت، يأس و نااميدي سرچشمه ميگيرد.
بسياري از مردم ميگويند، هنگامي که به طور منظم ورزش ميکنند، خواب آرامشبخشي دارند؛ و ورزشکاران تقريباً همان قدر که از مزاياي فيزيولوژيک ورزش سخن ميگويند، از فوايد رواني آن نيز صحبت به ميان ميآورند. (هريس، 1981)
تقريباً همه کساني که ورزش ميکنند، اظهار ميدارند که بعد از انجام حرکات ورزشي شاداب شده و حس خوب و مطبوعي به آنان دست ميدهد؛ روحيه آنها بهتر شده و اعتماد به نفس بيشتري پيدا ميکنند و اين حس موجب افزايش کارآيي و توانايي آنها ميگردد.
امروزه، تحقيقات علمي بسياري نشان داده است، که ورزش علاوه بر اينکه ابزار ارزشمندي براي سلامتي جسماني است، رابطه نزديکي با سلامتي رواني و به ويژه پيشگيري از بروز ناهنجاريهاي رواني دارد. ورزشکاران معمولاً نسبت به افراد کمتحرک، اضطراب و افسردگي کمتري احساس ميکنند. (هاگس، 1984) و هانس سليهميگويد: «ورزش اعصاب را در برابر هيجان و استرس مقاوم ميکند.» در تحليلي که روي تعداد زيادي از تحقيقات که تأثير ورزش بر خصيصههاي شخصيتي و اضطراب را بررسي کرده بودند انجام گرفت، مشخص شد که ورزش در درمان افسردگيهاي مزمن و حاد تأثير متعادل کنندهاي دارد و بيشترين ميزان کاهش استرس، افرادي را شامل شد که به درمان کلينيکي نياز داشتند.(نورث، 1990؛ موتري و استيونز، 1994) مطالعات ديگر، حاکي از اثرات مشابه ورزش بر حالات روحي در شرايطي خاصتر ميباشد. مثلاً مادلين تأثير حذف ورزش را روي ده داوطلب که 6 تا 7 روز در هفته روزانه 45 دقيقه ورزش ميکردند، برررسي کرد. به اين ترتيب که آنها پس از يک روز تمرين سه روز استراحت ميکردند و روز پنجم تمرين را از سر ميگرفتند. کم کردن و حذف ورزش با عوارضي چون افزايش اختلال درخودسنجي، اضطراب، تنش، افسردگي، سردرگمي و کاهش توان افراد همراه بود. اين تأثيرات زماني که تمرين از سرگرفته ميشد، درست بر عکس بود.
ورزش، به ويژه در سنين کودکي و نوجواني مفرّ سالمي براي آزاد کردن انرژي انبار شده آنها است و اين خود بسيار لذتبخش و آرامشدهنده است. ورزش شروع ناتواني ناشي از سالخوردگي و بيماري مزمن را به تأخير انداخته و باعث افزايش اميد به زندگي فعال و نيز اميد به خود زندگي ميشود. و بالاخره، ورزش داروي اعصاب به همه ريخته و شاديآور است، و روانشناسان اذعان دارند که ورزش در تسکين حالات روحي منفي، نسبت به رواندرماني بهتر عمل ميکند.
پس فعاليتهاي بدني به خصوص ورزش، سهم زيادي را در ايجاد امنيت و آرامش رواني و اجتماعي براي افراد و جوامع، و تأمين بهداشت و سلامتي و زندگي سالم خواهد داشت. تأثير مهارتهاي حسي ـ حرکتي و فعاليتهاي ورزشي بر کنشهاي ذهني و تحول رواني، به گونهاي است که بسياري از روانشناسان و کارشناسان تعليم و تربيت عقيده دارند، اين قبيل فعاليتها در درجه اول، ميبايست جزو برنامههاي موظف آموزشي قرار داده شود. آشنايي دانشآموزان و دانشپژوهان با برنامهها و روشهاي مختلف فعاليتهاي حسي و حرکتي، نه تنها سبب کنشهاي ذهني آنها ميگردد؛ بلکه موجبات نشاط رواني و سرزندگي، تقويت اعتماد به نفس و بالطبع بهداشت رواني آنها را فراهم مينمايد.(افروز،1370)
>کمترين مقدار فعاليتي که براي نيل به اين مزايا لازم است، بيست دقيقه و سه بار در هفته و در ورزشهاي هوازي حداقل 70% تا 85%، حداکثر ميزان ضربان قلب (220 منهاي سن فرد) است. (لارسون و بروس، 1987)
آثار و فوايد روحي ـ رواني ورزش
شادابي و احساس آرامش
از ضروريترين نيازهاي بشر که جزو شرطهاي اصلي بهداشت رواني به شمار ميرود، آرامش خاطر، احساس امنيت، شادابي و نشاط است و ورزش يکي از راههاي دستيابي به اين امر مهم ميباشد. ورزش، از طرفي با ايجاد محيطي فرحانگيز و نشاطآور؛ و از سوي ديگر با کاستن فشارهاي عضلاني و از بين بردن سستي و کسالت، فشارهاي رواني را مهار و باعث احساس شادي و نشاط ميشود. به همين دليل ورزش را «رابط جسم و ذهن» مينامند.
در ايجاد احساس نشاط و شادابي حين ورزش، ترشح مخدرهاي طبيعي گروه اندروفينها در مغز و غدة هيپوفيز نقش مهمي را ايفا ميکنند. هنگام ورزش کردن، ترشح ميانجيهاي عصبي ـ شيميايي مثل اندروفين، انکفالين و سروتونين در خون افزايش يافته و با اثرات ضددرد و شاديبخش خود، قادرند در فرد نشاط و سرور ايجاد کنند. برنامههاي منظم و متعادل ورزشي، مثل راه رفتن سريع به مدت بيست دقيقه در هر روز توليد اندروفينها را برميانگيزد و احساس نشاط را تقويت ميکند. (فرانکو برونو، 1986)
افزايش اميد به زندگي، و لذت بردن از آن
تمام تلاش و کوشش انسان، براي دستيابي به زندگي بهتر، هدفمند و با کيفيت عالي همراه با کاميابي و رسيدن به لذت واقعي است؛ که ورزش بهترين زمينهساز رسيدن به اين هدفها ميباشد. ورزش کيفيت زندگي را بهتر ميکند.(استيفنز، 1988) و نيز کارکرد جسمي را حفظ کرده و زندگي مستقل افراد مسن را طولانيتر ميسازد. (تير، و اولريچ، 1985).
براساس يافتههاي تحقيقاتي پروفسور استيوبلر، حتي اميد به زندگي افراد چاقي که داراي تحرّک هستند، از اميد به زندگي افراد لاغري که اکثر اوقات در جلوي تلويزيون لميدهاند، بيشتر است. پژوهشهاي انجام گرفته در مورد چهل هزار زن حاکي است، که حتي تحرکات بدني ملايم نظير باغباني يا پيادهروي، در صورتي که چند بار در هفته صورت گيرد، به افزايش طول عمر کمک ميکند.
ايجاد انگيزه و روحية بهتر
روبرت اپستين روانشناس و يکي از مؤلّفين «کتاب بزرگ مسابقه انگيزش» ميگويد: «ورزش نه تنها باعث ميشود شغلي بيابيد، بلکه ممکن است کمک کند آن را حفظ کنيد؛ زيرا تحرک بدني کوتاه مدت در فاصلههاي ساعتهاي کاري، انرژي شما را افزايش ميدهد.» به نظر او حرکات ورزشي پرجنب و جوش در طول روزهاي کاري باعث افزايش انگيزش ميشود. انگيزه در ورزش در افراد بين 8 تا 18 سال رابطة نزديکي با يادگرفتن مهارتها، لذت بدن از زندگي، پيشرفت خودکفايي و توانايي جسمي و رواني و در مجموع تقويت بهداشت رواني دارد. (اسمول و همکاران، 1998)
پرورش و تقويت نيروي اراده و رشد خلاقيت
افزايش اعتماد به نفس
ورزش باعث افزايش اعتماد به نفس و تسلط بر مسايل ميشود. (گولدبرگ و مارک، 1997) براساس نظر کوپراسميت اعتماد به نفس از داشتن روابط موفقيتآميز با ديگران و آموختن مهارتها نشأت ميگيرد. مهمترين عوامل ايجاد اعتماد به نفس عبارتند از: خانواده، مدرسه، فعاليتهاي تفريحي و ورزشي و ارتباط متقابلي که در اين مراحل فرد ميآموزد
مشخص شده است که فعاليتهاي بدني تأثيرات مثبتي در ايجاد اعتماد به نفس در بزرگسالان دارد. (سانستروم، 1984) و بنا به گفته محققان دانشگاه مک ماستر کانادا، مردان و زناني که در مورد ورزشکار بودن خود صحبت ميکنند، بيش از آنهايي که در اين باره صحبت نميکنند، سختکوش، متکي به نفس و مسلط به خود به نظر ميرسند.
ارتقاي عزت نفس و خودپندارة مثبت
شرکت در فعاليتهاي ورزشي باعث ايجاد فرصت خودارزيابي، ارتباط و مقايسه با همسالان و همگنان و رقابت سالم ميشود، که به نوبه خود به رشد عزت نفس و خودپنداري کمک ميکند. (کريستوريچ، 1998) ورزش منظم با افزايش احساس عزت نفس رابطه دارد.(سان استروم، 1984)
ورزش زمينهاي براي بروز استعدادها و درک بهتر تواناييها است و شاخصهايي مثل اعتماد به نفس، عزتنفس، جامعهپذيري و سازگاري اجتماعي را بهبود بخشد. اين شاخصها نيز به نوبه خود، خودپنداره فرد را تقويت ميکنند. تحقيقات انجام گرفته در بين دانشآموزان، بيانگر اين مطلب است که بين خودپنداري دانشآموزان ورزشکار و غيرورزشکار تفاوت معنيداري وجود دارد. به اين معني که دانشآموزان ورزشکار نسبت به دانشآموزان غيرورزشکار از خودپنداري بيشتري برخوردارند. پس ورزش از عوامل است که ميتواند در شکلگيري خودپنداري مثبت، مؤثر باشد. (يزدانپناه، 1371) ورزشکاران معتقدند که نيرومندتر، خوشتيپتر و لايقترند، و بيشتر مورد قبول ديگرانند. اين اعتقادات به نوبه خود در شکلگيري خودپنداره مثبت نقش مؤثري دارد.
تحقيقات انجام شده در مورد بزرگسالان نيز نشان ميدهد، آنهايي که از بيماري قلبي رنج ميبرند، پس از گذشت بحران، اگر به ورزش منظم و مداوم بپردازند، ب
دانلود سوالات مواد حیطه تخصصی آموزش و پرورش
حجم:43414KB | بازدید :120
دانلود سوالات مواد حیطه تخصصی آموزش و پرورش آزمون استخدامی سال 1402 شامل تمامی سوالات راهنمای معلمی دانلود سوالات مواد حیطه تخصصی آموزش و پرورش شامل موارد زیر می باشد: راهنمای معلم قرآن پایه اول تا ششم راهنمای معلم هدیههای آسمانی پایه سوم راهنمای معلم...
دانلود سوالات راهنمای معلم آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲
حجم:43406KB | بازدید :122
دانلود بسته سوالات راهنمای معلم مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲ با بیش از ۵۰۰ سوال با پاسخ + تمام دروس دانلود سوالات راهنمای معلم آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲ دانلود بسته سوالات راهنمای معلم آزمون استخدامی آموزش و...
سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی آزمون آموزش و پرورش
حجم:43406KB | بازدید :125
دانلود بسته سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی آزمون استخدامی آموزش و پرورش 1402 با بیش از 500 سوال با پاسخ + سوالات حیطه تخصصی + سوالات راهنمای معلم تمام دروس سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی آزمون آموزش و پرورش + دانلود بسته سوالات مفاهیم پایه متون و روش های...
سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی دوره ابتدایی
حجم:43406KB | بازدید :153
دانلود سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی دوره ابتدایی آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲ با بیش از ۵۰۰ سوال با پاسخ شامل تمام دروس سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی دوره ابتدایی 1402 -سوالات کتاب راهنمای معلم - دانلود سوالات منابع حیطه...
حجم:38267KB | بازدید :5701
دانلود جزوه جنین شناسی عمومی این فایل در سایت های دیگر با قیمت های بالاتری به فروش می رسد. فایل ورد قابل ویرایش قسمتی از متن سلولهای زایای ابتدایی (پریموردیال) تکامل با لقاح آغاز می شود. لقاح روندی است که طی آن گامت مرد( اسپرم ) و گامت زن (اووسیت) با هم یکی می...
حجم:30962KB | بازدید :243
سوالات آزمون راهبران آموزشی این بسته ویژه، کامل ترین و جامع ترین بسته جهت استفاده تمامی کارمندان اموزش و پرورش و سایر ارگان های دولتی و غیر دولتی، در سوالات آزمون راهبران آموزشی محتویات بسته نمونه سوالات آزمون راهبران آموزشی : پکیچ سوالات ارزشیابی...
سوالات حیطه تخصصی دبیر انگلیسی استخدامی آموزش و پرورش 1402
حجم:30444KB | بازدید :16
دانلود کاملترین و بینظیرترین سوالات حیطه تخصصی دبیر انگلیسی استخدامی آموزش و پرورش 1402 + سوالات راهنمای معلم زبان انگلیسی تمامی پایه ها با پاسخنامه + منابع رایگان آزمون استخدامی دبیری زبان انگلیسی + اصل سوالات 1402 سوالات حیطه تخصصی دبیر انگلیسی استخدامی آموزش و پرورش 1402...
نمونه سوالات ضمن خدمت ارتقاء مهارت های مدیران مدارس
حجم:25031KB | بازدید :3670
نمونه سوالات ضمن خدمت ارتقاء مهارت های مدیران مدارس با فرمت ورد و قابل ویرایش و پی دی اف و آپدیت روزانه منابع آزمون و سوالات پرتکرار قبولی ۱۰۰درصد را ما تضمین میکنیم. کاملترین فایل در مورد دانلود نمونه سوالات ضمن خدمت ارتقاء مهارت های مدیران مدارس جزوه کامل...