- آخرین فایل ها
- پرفروشترین فایل ها
- پربازدیدترین فایل ها
« ویژه ارتقاء رتبه شغلی .......»
این فایل در سایت های دیگر با قیمت های بالاتری به فروش می رسد.
مقدمه
استرس و اضطراب کلماتی هستند که در زندگی روزمره، برای توصيف حالات و احساسات بسيار استفاده می شوند:. به طور مثال، به هنگام سخنرانی در برابر جمع، به هنگام امتحان، به هنگام مشکلات مادی، تاُخير سر يک قرار، … هنگامی که در شرايطی چون شرايط فوق، در سخنان خود از اين دو کلمه استفاده می کنيم، توجه چندانی به تفاوت موجود ميان آن دو نداريم.
ولی هنگام سخن گفتن از مشکلات روحی شايع در کودکان و نوجوانان، بايد دقيق تر بود و تفاوت ميان استرس و اضطراب را به خوبی درک کرد. در روان شناسی، اضطراب مرحله ی پيشرفته تر استرس مزمن است، که هنگامی به صورت يک مشکل بهداشت روانی در می آيد که برای فرد يا اطرافيانش رنج و ناراحتی به وجود آورد يا مانع رسيدن او به اهدافش شود و يا در انجام کار های روزانه و عادی او اختلال ايجاد کند. برای درک بهتر ابتدا استرس (تنيدگی)، و سپس اضطراب را مورد بررسی قرار می دهيم.
تنيدگی (استرس)
استرس يا تنيدگي يا فشار عصبی، در روان شناسی به معنی نيرو و فشار است. هر محرکی که در بدن باعث ايجاد واکنش شود، عامل تنيدگی يا استرس زا ناميده می شود. به عبارتی ديگر، هر عاملی که موجب تنش روح و جسم و از دست رفتن تعادل فرد شود، عامل تنيدگی است.
تنيدگی واکنش يا واکنش هايی است که در فرد، در اثر حضور عاملی ديگر (عامل تنيدگی) به وجود می آيد تا تعادل از دست رفته را باز گرداند، و باعث بسيج شدن قوای فرد برای مقابله با آن عامل و آماده باش موجود زنده می شود.
مراحل تنيدگی
تنيدگی معمولاً دارای سه مرحله است:
۱- واکنش اخطار:
مغز پس از دريافت خبر ناخوشايند (عامل تنيدگی)، آن را ثبت می کند و هيپوتالاموس به تفسير آن، و سپس به فرستادن اخطار الکتروشيميايی به غدد هيپوفيز موجود در مرکز جمجه می پردازد.
اين غدد شروع به ترشح هورمونی برای تحريک غدد فوق کليوی می کنند. به اين ترتيب، هورمون آدرنالين از غدد فوق کليوی آزاد شده و در جريان خون می ريزد و پيام را به ساير غدد در سراسر بدن منتقل می کند.
در نتيجه، طحال برای عمل بسيج شده و باعث ورود گلبول های قرمز اضافی در جريان خون می شود. بنابراين، اکسِيژن و غذای اضافی وارد سلول ها می شوند، قدرت لخته ی خون بالا می رود، کبد مواد قندی و ويتامين ها را رها می سازد، ضربان قلب بيشتر می شود و تنفس تغيير می کند.
همچنين، خون از پوست و احشا به ماهيچه ها و مغز جاری شده، باعث سردی دست ها و پاهامی شود، و بدن برای تهاجم يا حمله يا فرار به صورت آماده در می آيد.اين مرحله ممکن است از چند دقيقه تا ٢٤ ساعت به طول انجامد.
۲- مرحله ی مقاومت :
طی اين مرحله که ممکن است ازچند ساعت تا چند روز طول بکشد، بدن عملاً برای مبارزه با عامل فشار بسيج است. به همين دليل به مصرف انرژی فراوان نيازمند است.
بعد از واکنش و دفع يا حل عامل فشار، بدن احساس خستگی می کند. پس از مدتی استراحت، متابوليسم (سوخت و ساز) بدن به حالت عادی بر می گردد. معمولاً دو مرحله ی اول برای بدن مفيدند، چون از طرفی باعث می شوند تا بدن قوای خود را بسيج کند و در آن شرايط واکنش نشان دهد، و از طرفی ديگر، با تحريک غدد و فعال شدن هورمون ها، تعادل هورمون ها و ديگر مواد در خون دوباره بر قرار می شود.
۳- مرحله ی فرسودگی:
در صورتی که شرايط استرس زا بيش از حد طولانی شود، يا به طور مکرر رخ دهد، يا اين که سيستم عصبی بدن نتواند به مرحله ی مقاومت خاتمه دهد و بدن مدتی طولانی همچنان بسيج باقی بماند(به خصوص در کسانی که اضطراب دارند)، ذخاير آن به تدريج تمام می شود و بدن در برابر بيماری ها آسيب پذير می شود.
آنگاه است که فرد دچار مشکلات روانی، نظير اضطراب، افسردگی، خستگی، عصبانيت، وسواس، پيری زودرس و … و نيز بيماری هايی جسمی همچون سرماخوردگی، آنفولانزا، کم اشتهايی، اختلال در هضم، سردرد، فشار خون بالا، سکته ی قلبی، روماتيسم، ميگرن، سرطان، … می شود.
اضطراب
اضطراب عبارت است از يک احساس منتشر، ناخوشايند و مبهم ترس (هراس) و دلواپسي، با منشاء ناشناخته که به فرد دست مي دهد و شامل عدم اطمينان، درماندگي و بر انگيختگي فيزيولوژی است. وقوع مجدد موقعيت هايی که قبلاً استرس زا بوده اند يا طی آن ها به فرد آسيب رسيده است باعث اضطراب در افراد می شود.
همه ی انسان ها در زندگی خود دچار اضطراب می شوند، ولی اضطراب مزمن و شديد غير عادی و مشکل ساز است. تحقيقات و بررسی ها نشان می دهند که اضطراب در خانم ها، طبقات کم در آمد و افراد ميان سال و سال خورده بيش تر ديده می شود.
علايم شايع اضطراب
- احساس خستگی - عصبی بودن و بی قراری - ترس و نگرانی - بی خوابی يا بد خوابی - تپش قلب و تنفس نامنظم و سريع - عرق کردن - سردرد و سرگيجه - مشکل در تمرکز و حافظه - لرزش يا پرش عضلات - تکرر ادرار
علل اضطراب
به طور کلی علل اضطراب به سه عامل زير بر می گردد:
- عوامل زيست شناختی و جسمانی:
در افراد مضطرب، ميزان بعضی از هورمون های موجود در خون غير عادی است. بنابراين هر آن چه که باعث اختلال در سيستم هورمونی شود، برای بدن خطر محسوب می شود. بارداری، کم کاری يا پر کاری تيروئيد، پايين بودن قند خون، وجود غده ای در غدد فوق کليوی که هورمون اپينفرين توليد می کند و بی نظمی ضربان های قلب از اين عوامل هستند.
- عوامل محيطی و اجتماعی:
عوامل اجتماعی و ارتباطی بسياری باعث به وجود آمدن اضطراب در افراد می شود، مانند مشکلات خانوادگی، احساس جدايی و طرد شدگی، … از عوامل محيطی می توان تغييرات ناگهانی و غير منتظره را، همچون زلزله، بيماری، مرگ يکی از نزديکان، … نام برد.
- عوامل ژنتيکی و ارثی:
يکی از مهم ترين عوامل اضطراب ژنتيک است و احتمال اضطراب در فرزندان افراد مضطرب بسيار بالا است.
البته الگو قرار دادن رفتار پدر و مادر و يادگيری و تکرار کار های آنان نقش مهمی در اضطراب فرزندان دارد (عامل اجتماعی)، ولی تحقيقات و بررسی های انجام شده بر روی حيوانات و دو قلو هايی که با هم يا جدا از هم زندگی می کنند و از والدين مضطرب به دنيا آمده اند، نشان می دهند که عوامل ژنتيکی نيز بسيار مؤثر اند. با اين وجود باور نمی رود که ژن به خصوصی در اين مورد نقش داشته باشد، بلکه ترکيب بعضی از ژن ها چنين پيامدی را به دنبال دارد.
طبق آخرين تحقيقات به نظر می رسد که عوامل ژنتيکی در بعضی انواع اضطراب مانند اختلال هراس و ترس از مکان های باز نقش زيادی دارد.
عوامل جانبی مؤثر در ابتلا به اضطراب
- طبق گفته های بعضی از متخصصان، تغذيه ی نادرست نيز در ابتلا به اضطراب نقش دارد. کمبود بعضی از اسيد های آمينه ، منيزيم، اسيد فوليک و ويتامين B۱۲، باعث تسريع در ابتلا به آن می شوند.
- استفاده از مواد مخدر و دارو های روان گردان
- برخی از ضايعه های مغزی ( که باعث ايجاد علايمی شبيه به علايم اختلال وسواس می شوند.)
مقدمه ۶
نکات کلیدی : ۶
اختیارات مدیر مدرسه ۷
تجربیات : ۸
برنامه ریزی برای ساعات تفریح دانش آموزان ۸
تجربه ۱ : کنترل ونظارت : ۸
تجربه ۲ : ارایه تغذیه سالم : ۸
تجربه ۳ : نظارت برنظافت سرویس های بهداشتی : ۹
تجربه ۴ : حضور مدیر و معاون و مشاور در بین دانش آموزان ۹
تجربه ۵ و تبیین آن : ۹
راههای ایجاد پویایی و نشاط در فضای فیزیکی مدرسه ۹
تجربه ۶ : گرد آوری آخرین اطلاعات در مورد دانش آموزان : ۱۰
تجربه ۷ : برگزاری جلسات مشاوره گروهی با دانش آموزان: ۱۱
تجربه ۸ : شیوه های مختلف تشویق دانش آموزان که در مدرسه به کار میبردم: ۱۲
چند نمونه از عوامل موثردربالا بردن کارایی فضاهای آموزشی حاصل تجربیات بنده در مدیریت مدرسه ۱۴
تبیین تجربیات : ۱۵
اصول مهم درایجاد روابط حسنه از سوی مدیر مدرسه حاصل تجربیات بنده در مدیریت مدرسه ۱۵
قوانین و فنون کلی در روابط حسنه ۱۶
قانون دوم : قانون ناگزیری (چاره نداشتن) ۱۷
قانون سوم : قانون دوری از جدال و ستیزه ۱۷
راه ایجاد رابطه حسنه با دانش آموزان ۱۷
تأثیر فضای آموزشی بر فرد ۱۸
مدیر و تصمیم های اقتصادی در مدرسه حاصل تجربیات بنده در مدیریت مدارس ۱۸
گام اول: تعریف مسئله ۱۹
گام دوم: کسب اطلاعات دقیق مسئله ۲۰
گام سوم: مقایسه ی گزینه ها ۲۱
مدیریت برخورد با دانش آموزان در مدارس ۲۲
رابطه بنده به عنوان مدیر مدرسه با معلمین : ۲۴
احترام به شخصیت معلمین : ۲۵
توجه به مشکلات معلمین : ۲۵
توجه و احترام به عقاید معلمان : ۲۶
تشکیل جلسات ملاقات با معلمان : ۲۶
تشویق به فعالیت های اجتماعی ۲۷
به وجود آوردن شرایط راحت و جذاب در محیط کار ۲۷
داشتن رفتار متناسب و آمیخته با احترام نسبت به معلمان ۲۸
وظایف اساسی مدیریت آموزشی از نظر بنده ۲۸
۱) تصمیم گیری: ۲۸
۲) نیاز سنجی و برنامه ریزی: ۲۹
۴) آموزش و آماده سازی نیروی انسانی: ۲۹
۵) انگیزش: ۲۹
۶) برقراری روابط انسانی: ۲۹
۷) نظارت و کنترل: ۳۰
۸) ارزشیابی و پاداش: ۳۰
رموز مدیریت موفق از نظر بنده در مدارس ابتدایی: ۳۱
محدودیتها و اشکالات (چالشها) در مدیریت مدارس ابتدایی ۳۲
پیشنهاد های متناسب با مدیریت بومی کشور در مدارس: ۳۳
پیشنهاد هاوراهکارها برای مدیریت موفق : ۳۴
۲۰ توصیه مهم به مدیران مدارس ۴۰
نحوه ی صحیح عملکرد مدیر برای اینکه به هدف مطلوب خود برسد ۴۲
مدیران انسان دوست و پسندیده ۴۳
وظایف مدیران در امر آموزش و یادگیری ۴۳
۲٫ ارتباط متقابل میان مدرسه و اجتماع ۴۴
مدیر و ارتباط آن با روان شناسی ۴۵
مدیر موفق ۴۵
چند مورد از اقدامات مدیران به طور موردی ۴۵
راهکارها و پیشنهادات به مدیران مدرسه : ۴۷
نتیجه گیری: ۵۶
منابع : ۵۷
۱-امیر کبیری، علیرضا « رویکرد های سازمان ومدیریت ورفتار سازمانی». .چاپ اول .نشر نگاه دانش.تهران ۱۳۸۵
۲- راسل جونز،نیل «مدیرت تغییر » ترجمه رضا مومن خانی انتشارات انستیتوایزایران ،تهران ۱۳۸۵
۳- کارنال، کالین « مدیریت تغییر » ترجمه سید امین ا.. علوی ، مرکز آموزش مدیریت دولتی۱۳۸۰
۴- هلر، رابرت« مدیریت تغییر» مترجمان خدایار ابیلی –سعید علیمیرزایی،انتشارات سارگل ۱۳۸۴
۵- علی اکبری .ایرج ۱۳۸۵ « مدیریت تغییر یا تغییر مدیریت»
۶- سلیمی.محمدحسین« بررسی ومقایسه نگرش مدیران نسبت به فرهنگ سازمانی وعملکرد مدیریتی در شهرستان فریدن» . (۱۳۷۶)
۷- نریمانی، مرتضی« سنجش دانش ، نگرش ، مهارت وعملکرد مدیران آموزش وپرورش آموزش وپرورش استان اصفهان در مدیریت تغییر »
دانلود سوالات مواد حیطه تخصصی آموزش و پرورش
حجم:43414KB | بازدید :120
دانلود سوالات مواد حیطه تخصصی آموزش و پرورش آزمون استخدامی سال 1402 شامل تمامی سوالات راهنمای معلمی دانلود سوالات مواد حیطه تخصصی آموزش و پرورش شامل موارد زیر می باشد: راهنمای معلم قرآن پایه اول تا ششم راهنمای معلم هدیههای آسمانی پایه سوم راهنمای معلم...
دانلود سوالات راهنمای معلم آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲
حجم:43406KB | بازدید :122
دانلود بسته سوالات راهنمای معلم مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲ با بیش از ۵۰۰ سوال با پاسخ + تمام دروس دانلود سوالات راهنمای معلم آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲ دانلود بسته سوالات راهنمای معلم آزمون استخدامی آموزش و...
سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی آزمون آموزش و پرورش
حجم:43406KB | بازدید :125
دانلود بسته سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی آزمون استخدامی آموزش و پرورش 1402 با بیش از 500 سوال با پاسخ + سوالات حیطه تخصصی + سوالات راهنمای معلم تمام دروس سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی آزمون آموزش و پرورش + دانلود بسته سوالات مفاهیم پایه متون و روش های...
سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی دوره ابتدایی
حجم:43406KB | بازدید :152
دانلود سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی دوره ابتدایی آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲ با بیش از ۵۰۰ سوال با پاسخ شامل تمام دروس سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی دوره ابتدایی 1402 -سوالات کتاب راهنمای معلم - دانلود سوالات منابع حیطه...
حجم:38267KB | بازدید :5699
دانلود جزوه جنین شناسی عمومی این فایل در سایت های دیگر با قیمت های بالاتری به فروش می رسد. فایل ورد قابل ویرایش قسمتی از متن سلولهای زایای ابتدایی (پریموردیال) تکامل با لقاح آغاز می شود. لقاح روندی است که طی آن گامت مرد( اسپرم ) و گامت زن (اووسیت) با هم یکی می...
حجم:30962KB | بازدید :243
سوالات آزمون راهبران آموزشی این بسته ویژه، کامل ترین و جامع ترین بسته جهت استفاده تمامی کارمندان اموزش و پرورش و سایر ارگان های دولتی و غیر دولتی، در سوالات آزمون راهبران آموزشی محتویات بسته نمونه سوالات آزمون راهبران آموزشی : پکیچ سوالات ارزشیابی...
سوالات حیطه تخصصی دبیر انگلیسی استخدامی آموزش و پرورش 1402
حجم:30444KB | بازدید :15
دانلود کاملترین و بینظیرترین سوالات حیطه تخصصی دبیر انگلیسی استخدامی آموزش و پرورش 1402 + سوالات راهنمای معلم زبان انگلیسی تمامی پایه ها با پاسخنامه + منابع رایگان آزمون استخدامی دبیری زبان انگلیسی + اصل سوالات 1402 سوالات حیطه تخصصی دبیر انگلیسی استخدامی آموزش و پرورش 1402...
نمونه سوالات ضمن خدمت ارتقاء مهارت های مدیران مدارس
حجم:25031KB | بازدید :3669
نمونه سوالات ضمن خدمت ارتقاء مهارت های مدیران مدارس با فرمت ورد و قابل ویرایش و پی دی اف و آپدیت روزانه منابع آزمون و سوالات پرتکرار قبولی ۱۰۰درصد را ما تضمین میکنیم. کاملترین فایل در مورد دانلود نمونه سوالات ضمن خدمت ارتقاء مهارت های مدیران مدارس جزوه کامل...