منو
  1. آخرین فایل ها
  2. پرفروشترین فایل ها
  3. پربازدیدترین فایل ها
سوالات استخدامی مشاغل کیفیت بخشی آموزش و پرورش (1403)

سوالات استخدامی مشاغل کیفیت بخشی آموزش و پرورش (1403)

دانلود رایگان سوالات استخدامی آموزگار ابتدایی 1403

دانلود رایگان سوالات استخدامی آموزگار ابتدایی 1403

دانلود نمونه سوالات + کتاب مهارت معلمی محسن قرائتی

دانلود نمونه سوالات + کتاب مهارت معلمی محسن قرائتی

تست هوش و استعداد معلمی

تست هوش و استعداد معلمی

چگونه يك پروپوزال بنويسيم؟

چگونه يك پروپوزال بنويسيم؟

دانلود جزوه تصميم گيري چند معياره

دانلود جزوه تصميم گيري چند معياره

دانلود  مجموعه گزارشات كيفري و حقوقي

دانلود مجموعه گزارشات كيفري و حقوقي

دانلود کتاب جامع مدیریت بازاریابی

دانلود کتاب جامع مدیریت بازاریابی

گروه محصول:آموزش ابتدایی

چگونه توانستم استعدادهای بالقوه دانش آموزانم را در زمینه انش



قیمت: ۳۹۰۰۰ریال     تعداد صفحات: 36    



چگونه توانستم استعدادهای بالقوه دانش آموزانم را در زمینه انشانویسی بالفعل کنم؟

چکیده

نوشتن و انشا نعمت عظیمی است که با هیچ نعمت دیگری قابل مقایسه نیست. خداوند تبارک و تعالی دو نعمت اساسی خواندن و نوشتن را در سوره مبارکه علق، بیان فرموده است. از این نکته می‌توان استفاده کرد که برای خوب نوشتن باید بتوان خوب خواند و خوانده‌ها را خوب فهمید تا بتوان نوشت.

در پایان این پژوهش نتایج زیر بدست آمد:

·        دانش اموزان به درس انشا علاقه مند شدند.

·        اکثر فراگیران در درس انشا فعال شدند.

·        کلاس‌ها برای معلمان دیگر خسته کننده و ملال آورنبود.

·        در میان دانش اموزان و معلمان بیشتر شد.

·        این شکل کار زمینه‌های رشد اجتماعی فراگیران را نیز فراهم می‌سازد

·        انسان‌های متفکر و خلاق و نقاد را به بار می‌آورد.

·        عادت به مطالعه و بررسی و تحقیق را را نیز فراهم می‌سازد.

·        گنجینه لغات فراگیران افزایش می‌یابد.

·        افزون بر نگارش، مهارت سخن گفتن بسیاری از آن‌ها بهبود خواهد یافت.

·        خلاقیت فراگیران را افزایش یافت

 

مقدمه:

انسان تنها آفریده ای است که می‌تواند منظور خود را با زبان و به وسیله نمادهای کلامی و گفتاری، به دیگران انتقال دهد. او یاد گرفت که از تصاویر نیز به عنوان نمادهای ارتباطی استفاده کند و دوباره آموخت که بنویسد. واقعاً قابل تحسین است که انسان گفتن را به نوشتن تبدیل کرد و این یعنی ثبت و ماندگاری کلام و گفته‌ها. شاید اگر کلام خداوند هم در ادیان مختلف، نوشته نمی‌شد، به شکل امروزی در اختیار جامعه قرار نمی‌گرفت

نوشتن و انشا نعمت عظیمی است که با هیچ نعمت دیگری قابل مقایسه نیست. خداوند تبارک و تعالی دو نعمت اساسی خواندن و نوشتن را در سوره مبارکه علق، بیان فرموده است. از این نکته می‌توان استفاده کرد که برای خوب نوشتن باید بتوان خوب خواند و خوانده‌ها را خوب فهمید تا بتوان نوشت. این منطقی است که هر کسی خوانده‌اش را خوب بفهمد، می‌تواند آن را به زبان خودش، خیلی خوب بنویسد..

(انشا درس روییدن در خود-رئوفی 1390)

 اگر معلمان جامعه به تفکر خلاق و منطقی و انتقادگر معتقد و متصف بوده و در پی اعمال این تفکر باشند، بالطبع باعث انتقال به افراد تحت آموزش خود شده، آنان نیز به صورت نسبی به این گونه اندیشیدن مسلح می‌شوند

مقطع ابتدایی زیر بنای مقاطع دیگر تحصیلی می‌باشد و در مقطع ابتدایی نیز پایه اول اساس پایه‌های دیگر می‌باشد و هر چقدر دانش آموزان در این پایه بهتر آموزش ببینند در پایه‌های دیگر راحت تر هستند و بالعکس؛ در پایه اول دو درس ریاضی و فارسی (قرائت فارسی و املای فارسی) کلیدی هستند و بیشترین ساعات به این دو درس اختصاص می‌یابد و از بین دو درس ذکر شده درس فارسی از اهمیت دو چندانی برخوردار می‌باشد. طوری که بدون یادگیری درس فارسی, یادگیری دروس دیگر تقریباً غیر ممکن می‌باشد. از آنجا که یکی از اهداف درس فارسی در دورهٔ دبستان تقویت مهارت تفکر خلاق در فراکیران است و یکی از اهداف مهم در دورهٔ ابتدایی می‌باشد ما خود را موظف به انجام این کار می دانیم لذا تصمیم گرفتیم با کمک انشا تفکر خلاق را در فراگیرانم بهبود بخشیم. امید است در سایهٔ رحمت حق تعالی از عهده این کار بر بیاییم.

معرفی خود:

اینجانب ……………، دبیر ادبیات فارسی، دارای ………………….، مدت …….. سال است که در خدمت سازمان مقدس آموزش وپرورش مشغول تعلیم و تربیت فرزندان این مرز و بوم هستم. مدرسه تثبیتی من در سال 92-91 آموزشگاه راهنمایی …………… واقع در شهرستان ……………  می‌باشد.

بیان مسئله

 پس از چند جلسه تدریس در درس انشا پایه سوم راهنمایی به این نتیجه رسیدیم که در طول سالهای گذشته به درس انشا اهمیتی داده نشده بود زیرا دانش آموزان به آسانی نمی‌توانستند بنویسند و افکار خود را بیان نمایند و درس انشا برای آن‌ها جذابیتی نداشت. نارسایی حتی بر نحوهٔ پاسخ دادن آن‌ها در دروس کتبی نیز اثر گذاشته بود.

همچنین بارها در کلاس درس و به خصوص درساعت انشا و در جریان حل تمارین، مخصوصاً قسمت‌هایی از کتاب کار فارسی که نیاز به تفکر و خلاقیت دارد متوجه شدم دانش اموزانم با مشکل رو به رو می‌شوند. کلاس انشا سرد و بی روح بود و اغلب نوشته‌های فراگیرانم کلیشه ای و تکراری بودند. هم چنین در نوشتن موضوعاتی واگرایی که برای انشا در جریان کلاس انشا ارائه می‌کردم متوجه شدم که تعدادی از آن‌ها در این امر مشکل دارند یا اینکه فقط پاسخ‌های تکراری را بیان می‌کنند. بارها پیش آمده که پاسخ‌های تعداد زیادی از آن‌ها به مسائلی که نیاز به تفکر و خلاقیت دارد شبیه به هم و تکراری هستندو به رو نویسی از روی تعداد محدودی از بچه‌ها روی می‌آورند.

روزی در کلاس به فراگیرانم گفتم این جمله را ادامه بدهند: (اگر من ...............................) بعد از توضیح درخواست مربوطه متوجه شدم که تعداد زیادی از آن‌ها جملات کلیشه ای و تکراری که از روی یکدیگر نوشته بودند، را به کار برده‌اند یا که اصلاً هیچی ننوشته بودند این مسئله فکر مرا به خود مشغول ساخته بود که به راستی چگونه می‌توانم دانش آموزان را با درس انشا آشتی دهم؟

کلاس انشا را از حالت خشک و سرد بیرون بیاورم؟

و شیوه‌های بهبود مهارت تفکر خلاق را در کلاس درسم به اجرا در بیاورم تا فراگیرانم بتوانند نوشته‌های خلاقی را روی کاغذ بیاورند و به کلاس ارائه کنند.

این موضوع ابتدا مرا نگران کرد ولی من تصمیم گرفتم که این مشکل دانش اموزانم را علت یابی و حل کنم. از انجایی که در ترم آخردانشگاه درسی به نام اقدام پژوهی ارائه شده فرصت را مناسب دانستم تا آموخته‌های نظری کلاس‌های دانشگاه را در کلاس درسم عملی کنم.

در جریان کلاس مسئله ای را که با آن مواجه بودم مطرح کردم و اتفاقاً یکی از دوستانم که مشغول تدریس در پایه سوم راهنمایی می‌باشد با من هم نظر شد و اظهار کرد که او هم مثل من با این مشکل رو به رو است. یکم قوت قلب گرفتم و عزمم جدی تر شد تا این مسئله را بتوانم به نحو احسن علت یابی کنم. با بیان مسئله برای استاد و مشورت با ایشان تصمیم گرفتیم که به اصطلاح با یک تیر دو نشون بزنیم. یعنی با توجه به این که در این ترم درس اقدام پژوهی داریم بر آن شدیم که هدف مشترکمان را دنبال کنیم تا هم فعالیت عملی اقدام پژوهی را به نحو احسن انجام بدهیم وهم قدمی در راستای رفع مشکل دانش آموزانمان در کلاس برداریم.

هم چنین باتوجه به اظهارات دانش آموزان در بسیاری مدارس از ساعت انشا برای جبران سایر دروس استفاده می‌شود و این امر نشانگر اهمیت ندادن به آن است.

 

 

 

 

 

 

 

تعریف واژگان و مفاهیم:

تعریف انشاء

انشا در لغت به معنی ایجاد، پرورش، ابداع و خلق کردن است.

آنچه را که امروزه فنّ انشا گفته می‌شود از نخستین معنای آن ایجاد“ گرفته شده است

یعنی انشا به معنی ایجاد کلام، سخن و نگارش آن است و معادل فارسی انشا ”دبیری“ است که به معنی منشی گری و کتابت می‌باشد و دبیری فنی است که انسان به وسیله آن می‌تواند محتویات خود را روی کاغذ بیاورد.

 (انشا و انواع ان- قالیباف-1389)

انشا از نظر لغوی:

انشا در لغت به معنی آفریدن، آغاز کردن و از خود چیزی نوشتن است و در اصطلاح ادب پارسی انشا نویسی عبارت است از:

بیان خاطره‌ها ـ پندارها ـ خیال‌ها ـ احساس‌ها ـ عقیده‌ها ـ مشاهده‌ها و اندخته های فکری و ذهن از راه نوشتن

—انشاء چیست؟

—انشاء به معنی ایجاد کردن، پرورش دادن، ابداع و خلق کردن است. در اصطلاح ادبیات انشاء عبارت از نگارش جملات و عباراتی است که افکار نویسنده را به صورتی روشن و زیبا بیان کند که خواننده آن‌ها را به سهولت بفهمد و برایش خوشایندو مطلوب باشد.

(انشا و انواع ان- قالیباف-1389)

—تعریف مهارت تفکر خلاق:

— مهارتی است که شخص از تلفیق مهارت‌های حل مساله و تصمیم گیری از افکار یا روابط نو برخوردار شده و قدرت کشف و انتخاب راه حل‌های جدید را پیدا می‌کند.

انواع تفکر: 1- تفکر واگرا 2- تفکر همگرا

تفکر خلاق با تفکرواگرا رابطه مستقیم دارد.

افراد با تفکر واگرا سعی می‌کنند پدیده‌ها و امور و افکار را آن چنان که هستند به راحتی نپذیرند، بلکه نگاه متفاوت تری داشته باشند و از قالب‌های فکری همسان دور شوند، به عبارتی پدیده‌ها را با چشم و منظر دیگری نگاه کنند به نقل سهراب سپهری:

چشم‌ها را باید شست، جور دیگر باید دید

چترها را باید بست، زیر باران باید رفت

اما در تفکر همگرا، فکرهای جدید و نو کمتر در آن راه پیدا می‌کند، امور و پدیده‌ها را آن چنان که هستند می‌بینند و می‌پذیرند.

(مهارت تفکر خلاق- مهدی فتحی ۱۳۸۴)

مراحل تفکر خلاق:

1- آمادگی: در این مرحله افراد به امور و پدیده‌های مختلف زندگی دقت و توجه بیشتری پیدا می‌کنند، به حدی که گاهی پدیده‌های زندگی مدت‌های طولا نی ذهن شخص را به خود مشغول می‌نماید.

2- مطالعه: در این مرحله فرد با بررسی و مطالعه بیشتر روابط بین پدیده‌ها را بهتر درک می‌کند.

3- تغییر: در این مرحله شخص به نوع روابط بین پدیده‌ها که ذهن او را به خود مشغول کرده پی برده و با طرح سؤال‌های مختلف در ذهن به نقد و بررسی آن می‌پردازد.

4- پختگی: در این مرحله شخص با گذر از مراحل قبل به درک و شناخت عمیق تری از روابط بین پدیده‌ها می‌رسد و گویی پدیده‌ها، جزیی از وجودش شده است.

5-اشراف: در این مرحله شخص به پاسخ‌های ناگهانی دست پیدا می‌کند و معمولاً با کلماتی نظیر «آهان، یافتم»... متجلی می‌شود.

6- وارسی: در این مرحله فرد به بررسی بهترین ایده ای که در مراحل قبلی به آن رسیده است می‌پردازد تا صحت و سقم و درستی آن را مشخص نماید.

7- اجرا: در این مرحله فرد افکار یا ایده‌هایی که مورد تأیید واقع شده‌اند را به مرحله اجرا در می‌آورد.

(مهارت تفکر خلاق- مهدی فتحی ۱۳۸۴)

ویژگی‌های افراد دارای تفکر خلأ ق:

فهرست مطالب

 
چکیده 1
مقدمه: 2
معرفی خود: 4
تعریف واژگان و مفاهیم: 6
تعریف انشاء 6
ویژگی های افراد دارای تفکر خلا ق: 8
پیشینه علمی: 10
هفت گام اساسی تا انشا نویسی 12
فعالیتی برای افزیش درک مطلب دانش آموزان دوم ابتدایی 12
کتابخوانی 16
«چند نکته درباره ی نگارش» 21
«اصول ومبانی انشا» 22
«معیارهای ارزشیابی» 23
گردآوری اطلاعات 24
نتیجه گیری: 30
پیشنهادات 31
منابع: 32
 
 
 


  • پس از پرداخت موفق لینک دانلود هم نمایش داده می شود هم به ایمیل ارسال می گردد
  • ایمیل را بدون www وارد کنید و در صورت نداشتن این قسمت را خالی بگزارید
  • در صورت هر گونه مشگل در پروسه خرید میتوانید با پشتیبانی تماس بگیرید گزارش تخلف

برچسب ها:  اقدام پژوهی انشا نویسی  اقدام پژوهی انشا  اقدام پژوهی انشا ابتدایی  اقدام پژوهی انشاء  اقدام پژوهی انشا راهنمایی  اقدام پژوهی انشای پنجم  اقدام پژوهی درس انشا  اقدام پژوهی تقویت انشا  اقدام پژوهی در انشا  اقدام پژوهی درس انشا دوره راهنمایی  اقدام پژوهی درس انشاء  اقدام پژوهی در درس انشا  اقدام پژوهی در مورد درس انشا  اقدام پژوهی در مقطع ابتدایی درس انشا  اقدام پژوهی تقویت املا و انشا  اقدام پژوهی در مورد انشا  تدریس انشا  تدریس انشا راهنمایی  تدریس انشاء  روش تدریس انشا  روش تدریس انشا در دوره ابتدایی  روش تدریس انشا چهارم ابتدایی  روش تدریس انشا سوم ابتدایی  روشهای تدریس انشا  روش تدریس انشا ابتدایی  روش تدریس انشا راهنمایی  روش تدریس انشا سوم راهنمایی  روش تدریس انشاء  نحوه تدریس انشاء  روش تدریس انشا هفتم  روش تدریس انشا چهارم  روش تدریس انشا در ابتدایی  روش تدریس انشا پایه پنجم  روش تدریس انشا ششم  روش تدریس املا و انشا دوره ابتدایی  روش تدریس انشا سوم دبستان  روشهای آموزش انشا  روش تدریس درس انشا  روش تدریس املا و انشا ابتدایی  روش تدریس انشا پنجم ابتدایی  دبیر انشا  اگر دبیر انشا بودم  اگر من دبیر انشا بودم  اگر معلم انشا بودم  اگر معلم زنگ انشا بودم  اگر من معلم انشا بودم  انشا اگر معلم ادبیات بودم  اگر جای معلم انشا بودم  اگر یک معلم انشا بودم  انشای اگر معلم انشا بودم  انشا اگر دبیر ریاضی بودم   اقدام پژوهی  اقدام پژوهی بصورت ورد  اقدام پژوهی آماده  اقدام پژوهی کامل بصورت ورد  اقدام پژوهی مقطع ابتدایی  اقدام پژوهی مقطع راهنمایی  اقدام پژوهی تدریس  اقدام پژوهی کامل و آماده بصورت ورد  تجربیات و اقدام پژوهی  اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی  سایت اقدام پژوهی  فروشگاه علمی آسمان سایت اقدام پژوهی ها  کافی نت آسمان سایت اقدام پژوهی  بزرگترین سایت اقدام پژوهی در ایران  اقدام پژوهی درس انشا  اقدام پژوهی درس انشا راهنمایی و ابتدایی  اقدام پژوهی افزایش مهارت انشا نویسی  اقدام پژوهی درباره درس انشا  اقدام پژوهی در مورد درس انشا  اقدام پژوهی آموزگار درس انشا    

برگزیده ها

  • 1
  • 2

دانلود سوالات مواد حیطه تخصصی آموزش و پرورش

دانلود سوالات مواد حیطه تخصصی آموزش و پرورش

دانلود سوالات مواد حیطه تخصصی آموزش و پرورش

حجم:43414KB | بازدید :120

دانلود سوالات مواد حیطه تخصصی آموزش و پرورش آزمون استخدامی سال 1402 شامل تمامی سوالات راهنمای معلمی دانلود سوالات مواد حیطه تخصصی آموزش و پرورش شامل موارد زیر می باشد: راهنمای معلم قرآن پایه اول تا ششم  راهنمای معلم هدیه‌های آسمانی پایه سوم  راهنمای معلم...

دانلود سوالات راهنمای معلم آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲

دانلود سوالات راهنمای معلم آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲

دانلود سوالات راهنمای معلم آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲

حجم:43406KB | بازدید :122

دانلود بسته سوالات راهنمای معلم مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲ با بیش از ۵۰۰ سوال با پاسخ + تمام دروس    دانلود سوالات راهنمای معلم آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲ دانلود بسته سوالات راهنمای معلم آزمون استخدامی آموزش و...

سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی آزمون آموزش و پرورش

سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی آزمون آموزش و پرورش

سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی آزمون آموزش و پرورش

حجم:43406KB | بازدید :125

دانلود بسته سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی آزمون استخدامی آموزش و پرورش 1402 با بیش از 500 سوال با پاسخ + سوالات حیطه تخصصی + سوالات راهنمای معلم تمام دروس سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی آزمون آموزش و پرورش + دانلود بسته سوالات مفاهیم پایه متون و روش های...

سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی دوره ابتدایی

سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی دوره ابتدایی

سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی دوره ابتدایی

حجم:43406KB | بازدید :153

دانلود سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی دوره ابتدایی آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲ با بیش از ۵۰۰ سوال با پاسخ شامل تمام دروس سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی دوره ابتدایی 1402 -سوالات کتاب راهنمای معلم - دانلود سوالات منابع حیطه...

دانلود جزوه جنین شناسی عمومی

دانلود جزوه جنین شناسی عمومی

دانلود جزوه جنین شناسی عمومی

حجم:38267KB | بازدید :5701

دانلود جزوه جنین شناسی عمومی این فایل در سایت های دیگر با قیمت های بالاتری به فروش می رسد. فایل ورد قابل ویرایش قسمتی از متن سلولهای زایای ابتدایی (پریموردیال) تکامل با لقاح آغاز می شود. لقاح روندی است که طی آن گامت مرد( اسپرم ) و گامت زن (اووسیت) با هم یکی می...

سوالات آزمون راهبران آموزشی

سوالات آزمون راهبران آموزشی

سوالات آزمون راهبران آموزشی

حجم:30962KB | بازدید :243

سوالات آزمون راهبران آموزشی   این بسته ویژه، کامل ترین و جامع ترین بسته جهت استفاده تمامی کارمندان اموزش و پرورش و سایر ارگان های دولتی و غیر دولتی، در سوالات آزمون راهبران آموزشی محتویات بسته نمونه سوالات آزمون راهبران آموزشی :   پکیچ سوالات ارزشیابی...

سوالات حیطه تخصصی دبیر انگلیسی استخدامی آموزش و پرورش 1402

سوالات حیطه تخصصی دبیر انگلیسی استخدامی آموزش و پرورش 1402

سوالات حیطه تخصصی دبیر انگلیسی استخدامی آموزش و پرورش 1402

حجم:30444KB | بازدید :16

دانلود کاملترین و بینظیرترین سوالات حیطه تخصصی دبیر انگلیسی استخدامی آموزش و پرورش 1402 + سوالات راهنمای معلم زبان انگلیسی تمامی پایه ها با پاسخنامه + منابع رایگان آزمون استخدامی دبیری زبان انگلیسی + اصل سوالات 1402 سوالات حیطه تخصصی دبیر انگلیسی استخدامی آموزش و پرورش 1402...

نمونه سوالات ضمن خدمت ارتقاء مهارت های مدیران مدارس

نمونه سوالات ضمن خدمت ارتقاء مهارت های مدیران مدارس

نمونه سوالات ضمن خدمت ارتقاء مهارت های مدیران مدارس

حجم:25031KB | بازدید :3670

نمونه سوالات ضمن خدمت ارتقاء مهارت های مدیران مدارس با فرمت ورد و قابل ویرایش و پی دی اف و آپدیت روزانه منابع آزمون و سوالات پرتکرار قبولی ۱۰۰درصد را ما تضمین میکنیم. کاملترین فایل در مورد دانلود نمونه سوالات ضمن خدمت ارتقاء مهارت های مدیران مدارس   جزوه کامل...