- آخرین فایل ها
- پرفروشترین فایل ها
- پربازدیدترین فایل ها
در تدریس و روشهای مربوط به آن، چون در یک طرف معلم است و در طرف دیگر، شاگرد، در این میان، علم و تجربه است که با استفاده از « بیان » و « ابزار » انتقال مییابد.
تدریس ، آموزش ، یادگیری ، دانش آموز ، دینی ، عربی ، قرآن
نکات مربوط به « روش تدریس » در محورهای زیر خلاصه میشود:
الف. نکات عاطفی، روحی، فکری، اخلاقی و رفتاری
ب. نکات علمی، تخصصی و مهارتهای تجربی
ج. نکات تدارکاتی و ابزاری و وسائل آموزشی.
هر یک از معلمان یکی از روشهای کلاسداری)مدیریت کلاس) را متناسب با روحیات و نوع نگاه خود به محیط و دانشآموز انتخاب کردهاند. روشکلاسداری علاوه بر معلم برای دانشآموزان هم بسیار مهم است اگر دانشآموزی در درک روش کلاسداری معلم اشتباه کند، احتمالا عواقب سوئی را باید تحمل بکند. به همین علت آنان در یکی دو جلسهی اول سعی میکنند روش کلاسداری معلم را حدس بزنند و رفتار خود را با آن متناسب کنند، معلم هم سعی میکند با شفافیت روش خود را چه با کلام و چه با اعمال خود برای دانشآموزان مشخص سازد.
تدریس علمی با ارتباط بسته: در این روش معلم، باسواد است، روش تدریس را میشناسد و به مبانی نظری حوزهی تدریس خود کاملا مسلط است. درس راکاملا علمی و حرفهای تدریس میکند، اما با مسائل حاشیهای کلاس کاری ندارد و ارتباط غیردرسی کمی با دانشآموزان دارد. بر خلاف تصور اکثر دانش آموزان که فکر میکنند این نوع معلمان ذاتا انسانهای درونگرا و خشکی هستند ممکن است آنان خارج از محیط کلاس و در جمع همکاران و دوستان بسیار بذلهگو و بانشاط باشنند اما آنان سعی میکنند بین محیط کاری و محیط غیرکاری تمایز قائل شوند. معمولادانشآموزان فعال و درسخوان این نوع معلمان را بسیار دوست دارند و سعی میکنند از اندوختهی علمی آنها حداکثر استفاده را ببرند. دانشآموزان ضعیف، این نوع معلمان را دوست ندارند چرا که در کلاس آنها حوصلهشان سر میرود ولی کمتر میتوانند دست به شیطنت بزنند چرا که فرهیختگی علمی معلم در جو کلاس حاکم است.
تدریس علمی با ارتباط باز: در این روش مانند روش بالا، معلم از نظر علمی باسواد است در عین حال سعی میکند کلاس را از حالت یکنواخت و کسلکننده خارج کند. این نوع معلمان متناسب با روحیات خودشان از روشهای مختلفی برای ایجاد تنوع در کلاس استفاده میکننند از طنز و جوک گرفته تا داستان گویی و مخصوصا بازگویی خاطراتی که شاید با اندکی اغراق آمیخته شده باشند. به هر حال جو این نوع کلاسها اکثر دانشآموزان قوی و ضعیف را راضی میسازد. حتی در این روش ممکن است دانشآموزان ضعیفی که اندک استعدادی در درس مربوطه داشته باشند به سبب توجه فردی معلم و علاقهی دانشآموز به شخص معلم، پیشرفت محسوسی داشته باشند. این نوع تدریس بسیار سختتر از روش بالا است و ممکن است در برخی موارد دانشآموزان روش معلم را درک نکنند و از جو غیردرسی رها نشوند و یا تمایل بیشتری داشته باشند که در آن حال و هوا باقی بمانند. معلم باید مهارت کافی داشته باشد تا بتواند بین این دو نوع رفتار، تعادل ایجاد کند و این موضوع را به دانشآموزانش تفهیم کند که کنترل کلاس همیشه باید در دست معلم باقی بماند.
تدریس غیرعلمی با ارتباط بسته: در این روش یا معلم از نظر مبانی نظری و علمی در درس مورد تدریس وضع مناسبی ندارد یا واجد مبانی علمی مناسبی است اما روش انتقال (ظرف انتقال) را نمیشناسد، چرا که روش انتقال و ارتباط، خود یک هنر و فن است. در این روش معلم تا حد امکان از تعاملات رفتاری عیردرسی پرهیز میکند و ارتباط او با دانشآموزان محدود به چهارچوب کتاب و کلاس درس است. در این روش هم شاگردان ضعیف و هم شاگردان قوی ناراضی هستند. قویترها ناراضی از اینکه نتوانستهاند چیزی بیاموزند و ضعیفترها ناراضی از اینکه هم چیزی یاد نگرفته اند و هم نتوانستهاند شوخی و بازیگوشی کنند. بستر این نوع کلاسها استعداد آشوب و بینظمی نه تنها از طرف دانشآموزان ضعیف بلکه از طرف دانشآموزان خوب را هم دارد.
تدریس غیرعلمی با ارتباط باز: در این روش معلم فاقد معلومات کافی یا در حیطهی مبانی علمی یا در حیطهی انتقال است با توجه به این مسئله عمدا یا به اجبار تن به ایجاد جو آزاد و ارتباط دوستانه و غیررسمی میدهد. در این نوع کلاسها دانشآموزان ضعیف راضیتر هستند و در پایان وقت کلاس با خود میگویند، درس که نتوانستیم بخوانیم اما تفریح خوبی کردیم! محیط این نوع کلاسها پر سر و صدا و پرآشوب است و امکان کنترل کلاس به وسیلهی معلم بسیار کم است.
به هر حال باید توجه کرد که تدریس کاری فوقالعاده پیچیده و پر از ریزهکاریهاست و یک نگاه و رفتار معلم ممکن است سرنوشت فردی را تغییر دهد. جمع بین یاد دادن مطلب و ایجاد جو دوستانه و ارتباط صمیمی سخت دشوار است و مابین این دو فاصلهای بسیار کم وجود دارد. با اندک لغزش یا خطایی ممکن است مخاطبان پیام را درک نکنند یا به نفع حال خود (لذتهای شیرین بازیگوشی) تعبیر کنند. اما به هر روی مخاطبان معلمان، کودکان و نوجوانان هستند، نمیتوان از آنان انتظار داشت که مثل ما بیندیشند و مثل ما عمل کنند و مثل ما به جهان نگاه کنند. گاهی باید خودمان را جای آنان نشسته بر روی نیمکتهای نه چندان راحت و پشت میزهای نه چندان فراخ تصور کنیم که مجبوریم روزی شش ساعت به سخنان شاید یکنواخت چندین معلم گوش فرادهیم در حالی که همگی از ما انتظار دارند ساکت باشیم و گوش کنیم و یاد بگیریم و دم نزنیم.
استفاده از روشهای فعال یاددهی مبتنی بر IT:
معلمین گرامی باید به شناسایی و ارتقای مهارتهای خود در کاربرد فناوریهای نوین نظیر ICT و IT در آموزش بپردازند. به این ترتیب نه تنها میتوانند از راهبردهای گوناگون در آموزش استفاده کنند، بلکه امکان پاسخگویی به نیازها و تفاوتهای فردی، یاد گیرنده را فراهم میسازند و باا استفاده از جذابیتهای فناوریهای در جهت ایجاد انگیزه، کلاس موفقتری را خواهند داشت و شور و نشاط بیشتری در کلاس ایجاد میکنند.
دانلود سوالات مواد حیطه تخصصی آموزش و پرورش
حجم:43414KB | بازدید :116
دانلود سوالات مواد حیطه تخصصی آموزش و پرورش آزمون استخدامی سال 1402 شامل تمامی سوالات راهنمای معلمی دانلود سوالات مواد حیطه تخصصی آموزش و پرورش شامل موارد زیر می باشد: راهنمای معلم قرآن پایه اول تا ششم راهنمای معلم هدیههای آسمانی پایه سوم راهنمای معلم...
دانلود سوالات راهنمای معلم آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲
حجم:43406KB | بازدید :118
دانلود بسته سوالات راهنمای معلم مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲ با بیش از ۵۰۰ سوال با پاسخ + تمام دروس دانلود سوالات راهنمای معلم آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲ دانلود بسته سوالات راهنمای معلم آزمون استخدامی آموزش و...
سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی آزمون آموزش و پرورش
حجم:43406KB | بازدید :123
دانلود بسته سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی آزمون استخدامی آموزش و پرورش 1402 با بیش از 500 سوال با پاسخ + سوالات حیطه تخصصی + سوالات راهنمای معلم تمام دروس سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی آزمون آموزش و پرورش + دانلود بسته سوالات مفاهیم پایه متون و روش های...
سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی دوره ابتدایی
حجم:43406KB | بازدید :150
دانلود سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی دوره ابتدایی آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲ با بیش از ۵۰۰ سوال با پاسخ شامل تمام دروس سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی دوره ابتدایی 1402 -سوالات کتاب راهنمای معلم - دانلود سوالات منابع حیطه...
حجم:38267KB | بازدید :5691
دانلود جزوه جنین شناسی عمومی این فایل در سایت های دیگر با قیمت های بالاتری به فروش می رسد. فایل ورد قابل ویرایش قسمتی از متن سلولهای زایای ابتدایی (پریموردیال) تکامل با لقاح آغاز می شود. لقاح روندی است که طی آن گامت مرد( اسپرم ) و گامت زن (اووسیت) با هم یکی می...
حجم:30962KB | بازدید :239
سوالات آزمون راهبران آموزشی این بسته ویژه، کامل ترین و جامع ترین بسته جهت استفاده تمامی کارمندان اموزش و پرورش و سایر ارگان های دولتی و غیر دولتی، در سوالات آزمون راهبران آموزشی محتویات بسته نمونه سوالات آزمون راهبران آموزشی : پکیچ سوالات ارزشیابی...
سوالات حیطه تخصصی دبیر انگلیسی استخدامی آموزش و پرورش 1402
حجم:30444KB | بازدید :11
دانلود کاملترین و بینظیرترین سوالات حیطه تخصصی دبیر انگلیسی استخدامی آموزش و پرورش 1402 + سوالات راهنمای معلم زبان انگلیسی تمامی پایه ها با پاسخنامه + منابع رایگان آزمون استخدامی دبیری زبان انگلیسی + اصل سوالات 1402 سوالات حیطه تخصصی دبیر انگلیسی استخدامی آموزش و پرورش 1402...
نمونه سوالات ضمن خدمت ارتقاء مهارت های مدیران مدارس
حجم:25031KB | بازدید :3660
نمونه سوالات ضمن خدمت ارتقاء مهارت های مدیران مدارس با فرمت ورد و قابل ویرایش و پی دی اف و آپدیت روزانه منابع آزمون و سوالات پرتکرار قبولی ۱۰۰درصد را ما تضمین میکنیم. کاملترین فایل در مورد دانلود نمونه سوالات ضمن خدمت ارتقاء مهارت های مدیران مدارس جزوه کامل...