- آخرین فایل ها
- پرفروشترین فایل ها
- پربازدیدترین فایل ها
فصل اول
مفهوم، اهداف و اصول تدریس تربیت بدنی در آموزش و پرورش
• تربیت عملی است که از طریق آن، انسان کمال مطلوب را به دست می آورد و بدین طریق، تحت تربیت به سوی کمال سوق داده شده. تربیت حاصل آموزش است.
• به صورت ارائه یافته ها، انتقال دانستنی ها، سازماندهی تجربه ها و بکارگیری استعدادها که می خواهد انسان را به انسان خود یافته تبدیل کند.
• تربیت فرد از دامن مادر و محدوده خانواده آغاز می شود و در سازمان های تربیتی تداوم می یابد. آموزش و پرورش رسمی در تداوم این جریان، انسان کارآمد برای بقای جامعه تربیت می کند.
مفهوم تربیت و ارتباط آن با تربیت بدنی
• تربیت در مفهوم عام با تربیت بدنی در ارتباط است و به عبارتی از ترکیب تربیت ذهنی و جسمی، تربیت عمومی حاصل می شود. اگر در تربیت عمومی سعی بر آن است که انسان به کمال سوق داده شود، این هدف با به کار گذاشتن تربیت جسمی که لازمه تکوین شخصیت انسانیی است عملی نمی شود.
• کودک اولین فعالیت خود را در قالب بازی بیان می کند. بازی ها موجب آمادگی جسمی و روحی او را فراهم می سازد، زیرا او با قرارگرفتن در مقابل مشکلات ناشی از بازی ، مکانیسم دفاعی را در مقابله با مشکلات بدست اورد. اراده او را قوی می کند . تحمل ورزشکار را در مقابلل نارسائی های روزگار تقویت می کند. بدین گونه تن آدمی به همراه روح او تواماً تربیت می شود . در نتیجه جسم قوی می شود و روح صیقل می یابد.
اساس اهداف تربیت بدنی در آموزش و پرورش
بعد الهی
• تعلیم و تربیت در اسلام بعد الهی دارد و در یک جامعه اسلامی برنامه های رسمی آن ملزم به جامعه پوشانیدن در این بعد است . بنابراین لازم است که فعالیت های تربیت بدنی در مقاطع تحصیلی با تاثر از فلسفه جامعه اسلامی ، دانش آموزان را به سمت توحید سوق دهد الگو قرارر گرفتن معلم تربیت بدنی به عنوان فردی مسلمان، در برخورد با دانش آموز و رعایت عدالت در بین آنها و توجیه فضایل انسان الهی در تحکیم این اصل موثر است.
2- بعد جسمانی
• درس تربیت بدنی باید معطوف به سالم سازی تن به منظور یاری رساندن به روح سالم باشد. لذا برنامه های تربیت بدنی با توجه بر این بعد، باید دانش آموز را دارای جسمی توانا کند. در بعد جسمانی، ایجاد هم آهنگی بین اندامها، ایجاد چابکی در بدن، تقویت توانایی های جسمی ،، هم آهنگ ساختن اعصاب و عضلات، کشف و رفع نقایص جسمانی، جلوگیری از ایجاد نقایص جسمانی و به طور کلی رعایت اعتدال در انجام
3- بعد فکری
• رشد فکری در مسیر ایجاد حس تیزبینی ، پیش بینی، تحلیل مشکلات، خلاقیت و ایجاد قدرت تدبیر حرکت می کند . قرار دادن دانش آموز در موقعیت های خاص و واداشتن او به تشخیص موقعیت، سپس هدایت او در توجیه موقعیت و قضاوت و نتیجه گیری براساس اطلاعات و معلوماتت اکتسابی پیشین جزو محتوای این بعد قرار دارد.
• این بعد به طور بنیادی با پیاده کردن دو نوع برنامه نظری و عملی میسر می شود، که در نوع اول توجیه قوانین و مقررات ورزشی ، فلسفه بازی، فلسفه گروه و تحکیم گروه است و در نوع دوم بکارگیری قوانین و مقررات در عمل و درگیر ساختن دانش آموز با مشکلات عملی در قالب بازی وو مشارکت در جمع قرار می گیرد.
4- بعد مهارتی
• این بعد متوجه ایجاد هماهنگی بین دستگاه های اعصاب و عضلات مربوط به آن است. بعد مهارتی در اساس با رشته های مختلف ورزشی که هر یک در خود هدف کلی خاص تربیتی و اهداف تربیت جسمانی را جای داده است مرتبط است که از طریق ایجاد حرکت به صورتت مهارتهای انتقالی همچون، انواع راه رفتن ها و دویدن ها و مهارتهای غیر انتقالی می باشد.
5- بعد عاطفی
• این قسمت به طور بنیادی بر کنترل احساسات و اموزش نحوه بیان احساس و عواطف توجه دارد. کنترل احساسات موجب می شود فرد بیاموزد که در بیان احساس خویش موجبات رنجش دیگران را فراهم ننماید.عواطفی را بیان کند که منطبق با هنجارهای اجتماعی است. در اینن مقوله هدایت دانش آموز در مسیر تفهیم و گسترش ارزشهای فرهنگی مورد توجه قرار می گیرد.
اصول تدریس تربیت بدنی در آموزش و پرورش
• حرکت که شالوده تربیت جسمانی است به طرق مختلف برای اعضالی بدن به قالب بازی و رشته های مختلف ورزشی به وجود می آید. از طریق حرکت که زیر بنای تربیت بدنی می باشد می توان در ایجاد هماهنگی بین جسم و روح تلاش کرد . بنابراین اصل اساسی در تربیت بدنیی رسیدن به کمال از طریق هماهنگی جسم و روح است.
• در صورتی که برنامه های تربیت بدنی در مدارس با توجه به شرایط سنی دانش آموز از نظر جسمی و عقلی تنظیم شود. با پیروی از اصولی خاص ؛ حرکات ، بازی ها و رشته های ورزشی را منطقی می سازد.
• در تدریس درس تربیت بدنی اصول ذیل باید مورد توجه قرار گیرد :
•
• در تدوین برنامه و پیاده کردن آن ، فرهنگ جامعه مورد توجه قرار گیرد.
• 2- آموزش حرکات و مهارت ها از ساده شروع و به مشکل ختم شود.
• 3- وسیله و نوع مهارت ، با استعداد جسمانی ، عقلانی و سنی دانش آموز هماهنگی داشته باشد.
• 4- مقدار انرژی لازم که بدن برای انجام یک مهارت لازم دارد با ملاحظات قبلی مورد توجه قرار گیرد.
• 5- پرورش عمومی اعضای بدن مورد توجه قرار گیرد نه تقویت یک عضو.
• 6- زمان پرداختن به عملیات و مهارتها مناسب باشد.
• 7- حرکات و عملیات ، عضلات را در یک وضعیت انقباض و انبساط طولانی قرار ندهد.
اهداف عمومی تربیت بدنی در آموزش و پرورش
• در هر حرکت سالم سازی جسم با توجه بر فطرت سالم انسانی دنبال شود.
• 2- ایجاد روحیه ی قوی ، بشاش و سالم در نسل حال و آینده در مسیر ایثار ، جوانمردی ، مروت ، مساعدت ، درستکاری و تقویت حس مسئولیت
یادگیری حرکتی
مشارکت قوای جسمانی در امر یادگیری و تاثیرگذاری آن بر قوای ذهنی، به وسیله قعایت های تربیت بدنی، مورد توجه بسیاری از پژوهشگران و مربیان امور تربیتی و روانشناسی قرار گرفته است. از معروف ترین این پژوهشگران کفارت هارتمن، جین آیرز، را می توان نام برد که در بسیاری از پژوهش ها و بررسی های خود، حرکت و فعالیت را اساس یادگیری و رشد قوای ذهنی، قرار داده اند. این پژوهش گران تفکیک ناپذیری قوای ذهنی وو جسمی را در به اجرا گذاشتن هر گونه الگوی حرکتی، آن هم در مراحل اولیه آموزش، به عنوان یک اصل اساسی مورد اهمیت قرار می دهند. هرر چه یادگیری با حرکتها و تمرینهای متناسب توام باشد، تاثیر قوای ذهنی کمتر و تاثیر حرکت در تغییرات کمی و کیفی الگوی حرکتی بیشتر و زمان پایداری آنها طولانی تر خواهد بود.
دانلود سوالات مواد حیطه تخصصی آموزش و پرورش
حجم:43414KB | بازدید :120
دانلود سوالات مواد حیطه تخصصی آموزش و پرورش آزمون استخدامی سال 1402 شامل تمامی سوالات راهنمای معلمی دانلود سوالات مواد حیطه تخصصی آموزش و پرورش شامل موارد زیر می باشد: راهنمای معلم قرآن پایه اول تا ششم راهنمای معلم هدیههای آسمانی پایه سوم راهنمای معلم...
دانلود سوالات راهنمای معلم آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲
حجم:43406KB | بازدید :122
دانلود بسته سوالات راهنمای معلم مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲ با بیش از ۵۰۰ سوال با پاسخ + تمام دروس دانلود سوالات راهنمای معلم آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲ دانلود بسته سوالات راهنمای معلم آزمون استخدامی آموزش و...
سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی آزمون آموزش و پرورش
حجم:43406KB | بازدید :125
دانلود بسته سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی آزمون استخدامی آموزش و پرورش 1402 با بیش از 500 سوال با پاسخ + سوالات حیطه تخصصی + سوالات راهنمای معلم تمام دروس سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی آزمون آموزش و پرورش + دانلود بسته سوالات مفاهیم پایه متون و روش های...
سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی دوره ابتدایی
حجم:43406KB | بازدید :152
دانلود سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی دوره ابتدایی آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲ با بیش از ۵۰۰ سوال با پاسخ شامل تمام دروس سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی دوره ابتدایی 1402 -سوالات کتاب راهنمای معلم - دانلود سوالات منابع حیطه...
حجم:38267KB | بازدید :5699
دانلود جزوه جنین شناسی عمومی این فایل در سایت های دیگر با قیمت های بالاتری به فروش می رسد. فایل ورد قابل ویرایش قسمتی از متن سلولهای زایای ابتدایی (پریموردیال) تکامل با لقاح آغاز می شود. لقاح روندی است که طی آن گامت مرد( اسپرم ) و گامت زن (اووسیت) با هم یکی می...
حجم:30962KB | بازدید :243
سوالات آزمون راهبران آموزشی این بسته ویژه، کامل ترین و جامع ترین بسته جهت استفاده تمامی کارمندان اموزش و پرورش و سایر ارگان های دولتی و غیر دولتی، در سوالات آزمون راهبران آموزشی محتویات بسته نمونه سوالات آزمون راهبران آموزشی : پکیچ سوالات ارزشیابی...
سوالات حیطه تخصصی دبیر انگلیسی استخدامی آموزش و پرورش 1402
حجم:30444KB | بازدید :15
دانلود کاملترین و بینظیرترین سوالات حیطه تخصصی دبیر انگلیسی استخدامی آموزش و پرورش 1402 + سوالات راهنمای معلم زبان انگلیسی تمامی پایه ها با پاسخنامه + منابع رایگان آزمون استخدامی دبیری زبان انگلیسی + اصل سوالات 1402 سوالات حیطه تخصصی دبیر انگلیسی استخدامی آموزش و پرورش 1402...
نمونه سوالات ضمن خدمت ارتقاء مهارت های مدیران مدارس
حجم:25031KB | بازدید :3669
نمونه سوالات ضمن خدمت ارتقاء مهارت های مدیران مدارس با فرمت ورد و قابل ویرایش و پی دی اف و آپدیت روزانه منابع آزمون و سوالات پرتکرار قبولی ۱۰۰درصد را ما تضمین میکنیم. کاملترین فایل در مورد دانلود نمونه سوالات ضمن خدمت ارتقاء مهارت های مدیران مدارس جزوه کامل...