منو
  1. آخرین فایل ها
  2. پرفروشترین فایل ها
  3. پربازدیدترین فایل ها
سوالات استخدامی مشاغل کیفیت بخشی آموزش و پرورش (1403)

سوالات استخدامی مشاغل کیفیت بخشی آموزش و پرورش (1403)

دانلود رایگان سوالات استخدامی آموزگار ابتدایی 1403

دانلود رایگان سوالات استخدامی آموزگار ابتدایی 1403

دانلود نمونه سوالات + کتاب مهارت معلمی محسن قرائتی

دانلود نمونه سوالات + کتاب مهارت معلمی محسن قرائتی

تست هوش و استعداد معلمی

تست هوش و استعداد معلمی

چگونه يك پروپوزال بنويسيم؟

چگونه يك پروپوزال بنويسيم؟

دانلود جزوه تصميم گيري چند معياره

دانلود جزوه تصميم گيري چند معياره

دانلود  مجموعه گزارشات كيفري و حقوقي

دانلود مجموعه گزارشات كيفري و حقوقي

دانلود کتاب جامع مدیریت بازاریابی

دانلود کتاب جامع مدیریت بازاریابی

گروه محصول:آموزش ابتدایی

لذت بخشی درس تاريخ را براي خود و دانش‌آموزان



قیمت: ۴۹۰۰۰ریال     تعداد صفحات: 40    



فایل ورد قابل ویرایش

توضیحی مختصر از متن فایل  :

چکیده

از زماني كه به تدريس درس تاريخ‌ پرداختم، متوجه عدم علاقه و توجه برخي از دانش‌آموزان به كلاس شده‌ام؛ كه از درس، كتاب و معلم گريزان و بيشتر سعي دارند كه خودشان بصورت مستقل و بدون اتكا به معلم درس را فرا بگيرند. اين وضعيت چندان براي من و كلاس خوش آيند نبود بنابراين تصميم گرفتم تا آنجا كه مي‌توانم وضعيت نامطلوب را دچار تغيير و تحول نموده و كلاسم را از هر لحاظ داراي شور و نشاط كافي نمايم.

نتيجه‌اي كه در نهايت پس از به كار بردن راه حل‌هاي مختلف براي اينجانب عايد شده، شور و نشاط و علاقه به درس، همراه با فعاليت دانش‌آموزان در كلاس بوده است. كه اين مسئله برايم ارزش زيادي داشته است.

از ديگر مواردي كه بايد به آن اشاره شود كسب موفقيت دانش‌آموزان در آزمونهاي مستمر و پاياني بود.

شركت همگي دانش‌آموزان به صورت داوطلبانه در پرسش‌هاي كلاسي، انجام برخي تكاليف محوله و رقابت سالم در بين آنها از ديگر مواردي است كه از كنار آن نمي‌توان به سادگي گذشت.

در نشست‌ها و گفتگوهايي كه با همكاران مختلف داشته‌ام، در استفاده از راه‌حل‌هاي مذكور، بيشتر تشويق مي‌شدم.

 

 

مقدمه:

 تاريخ هر ملتي، نمادي از هويت آنان است كه در شكل‌گيري شخصيت و هويت جوانانش، نقش اساسي خواهد داشت. تاريخ يكي از مهمترين و بهترين مآخذ تعليم و تربيت براي انسانهاست و همانطور كه گفته شده «هيچ قسمتي از فرهنگ يك جامعه به اندازه‌ي تاريخ در هويت بخشي موثر نيست».1

اين مسئله تنها با آموزش درست تاريخ ميسر مي‌شود. و در اين راه بايد دانش‌آموزان را به گونه‌اي جذب درس تاريخ و فلسفه‌ي حاكم بر آن كرد كه بعد از پايان درس، آنان خود به دنبال چرايي مسائل بروند و به غور و تحقيق در امور بپردازند.

در ارائه‌ي درس تاريخ، چه به صورت سنتي و يا شكل نوين آن، بايد روحيه‌ي كنجكاوي، حقيقت‌جويي و دنبال كردن دلايل، علت‌ها و نتايج تاريخي و نقش آنها را در زندگي حال و آينده‌ي دانش‌آموزان ايجاد كنيم؛ و كاربرد تاريخ براي حال و آينده را واقعاً در روح و جان آنها و كسانيكه تاريخ را تنها حديث گذشتگان (مردگان) مي‌پندارند، به صورت علمي و كاربردي تقويت كنيم.

بقول دكتر زرين‌كوب «آنچه انسان امروز از تاريخ مي‌تواند آموخت شناخت خويش است شناخت معني حيات خويش در واقع...تاريخ تنها محدود به دنياي حاضر- زمان جاري- هم نيست؛ با دنياي گذشته و با آنچه در آينده خواهد بود نيز پيوند اتصال دارد. و ...» 2

درس تاريخ در طي سالهاي اخير شايد براي اولين بار با رويكرد روشمداري و پيوند دادن مباحث تاريخ با زندگي روزمره‌ي دانش‌آموزان، با طرح مباحث متفاوت و متنوع جهت بيان جايگاه و نقش زندگي تاريخي انسان‌ها در رويكرد پژوهش در تاريخ و ارتباط تاريخ با علوم ديگر تدوين و تأليف شده است. كه مي‌توان اين امر را نويد بخش تحولي در چگونگي تنظيم كتب درسي بحساب آورد.

اما عليرغم محسنات كتاب، به واسطة سابقه ذهني، كه آن هم برخواسته از يكسري عوامل گوناگون مي‌باشد، ما شاهد بي‌رمقي و علاقة كم دانش‌آموزان نسبت به اين درس هستيم. در صورتيكه اگر درس تاريخ به شيوه‌اي جذاب و اثرگذار ارائه ‌شود، علاوه بر اينكه حس مسئوليت‌پذيري دانش‌آموزان را بر مي‌انگيزاند، در شكل‌گيري هويت فرهنگي و اجتماعي نسل جوان و آينده‌ساز اين ديار نيز نقش بسزايي  خواهد داشت.

آنچه در پي مي‌آيد تنها شرح برخي از تجربه‌هايي است كه در حين تدريس جهت ايجاد علاقه و طراوت بيشتر در كلاس كسب شده است. البته اميدوارم كه اين تجربيات براي همكاراني كه در آغاز راهند مفيد فايده باشد.

 

بيان مسئله:

از زماني كه به تدريس درس تاريخ‌ پرداختم، متوجه عدم علاقه و توجه برخي از دانش‌آموزان به كلاس شده‌ام؛ كه از درس، كتاب و معلم گريزان و بيشتر سعي دارند كه خودشان بصورت مستقل و بدون اتكا به معلم درس را فرا بگيرند. اين وضعيت چندان براي من و كلاس خوش آيند نبود بنابراين تصميم گرفتم تا آنجا كه مي‌توانم وضعيت نامطلوب را دچار تغيير و تحول نموده و كلاسم را از هر لحاظ داراي شور و نشاط كافي نمايم.

در نشست‌ها و تماس‌هايي كه با ديگر دبيران تاريخ (حتي در مناطق و شهرهاي ديگر) داشته‌ام، به اين نتيجه رسيده ام كه اين مسئله تنها خاص من نيست بلكه آنها هم بنوعي با اين مشكل مواجه هستند و هركدام مي‌كوشند به شيوه‌اي مشكل را حل كنند و يا از شدت آن بكاهند.

در اين اثنا با برخي همكاران ديگر، مديران، معاونين و مشاوران نيز به گفت و گو پرداخته‌ام كه تقريباً همگي در باب اين مسئله متفق‌القول بوده‌اند.

جداي از اين رجوع به برخي دفاتر ثبت نمرات نيز بر اين مسئله كاملاً صحّه مي‌گذاشت. همچنين با توجه به نظرخواهي‌هايي كه در اوايل سال (جلسة اول يا دوم) تحصيلي در باب درس مذكور انجام داده بودم، نتيجة بدست آمده مؤيد نظر بالا بوده است.

بنابراين از مجموع گفته‌هاي همكاران و يافته‌هايي كه در نتيجة تحقيقات مختلف كسب شده بود دريافتم كه تعدادي از دانش‌آموزان نسبت به درس تاريخ‌ علاقه‌اي نشان نداده و بسياري از آنها درس را فقط به واسطة‌ي كسب امتياز در كنكور مورد مطالعه قرار مي‌دهند.

شايد علت اصلي اين مسئله آن است كه هنوز جايگاه و اهميّت درس تاريخ در نظام آموزشي ما مشخص نشده است و به آن به عنوان يك درس اصلي و پايه نگريسته‌ نمي‌شود. دانش‌آموزان نيز صرفاً تلاش مي‌كنند آن را بدون يادگيري تنها حفظ كنند، بدون اينكه درك درستي از تاريخ بدست آورده باشند. البته نبايد از نوع نگاه كادر اداري مدارس و ساير دبيران غافل ماند، كه خود در بي‌اهميت جلوه دادن اين درس در مقايسه با دروس ديگر و دادن انرژي منفي به دانش‌آموزان تأثير بسزايي دارند.

اين مسئله كه تا حدود زيادي فكر مرا به خود مشغول كرده بود، مرا بر آن داشت تا از كُنه مسئله آگاهي يابم؛ و با حضور در برخي از مدارس و صرف وقت بيشتري پيرامون اين قضيه به جمع‌آوري نظرات همكاران مختلف روي بياورم. كه در زير به نمونه‌هايي از گفته‌هايشان مي‌پردازيم:

- مديرآموزشگاه : «بعضي از دروس علوم انساني كه تاريخ هم جزوشان است، هميشه سبب خستگي و كسالت دانش‌آموزان در كلاس مي‌شود. علت آن هم بنظر اين است كه آنها احساس مي‌كنند بدون دبير هم مي‌توانند از عهدة آن برآيند و ...»

- يكي از همكاران تاريخ: «با اينكه علاقه‌ي فراواني به تدريس تاريخ دارم نمي‌دانم در كلاس چه كار كنم. عليرغم ميلم اكثر بچه‌ها فقط از من مي‌خواهند سؤال به آنها بدهم، و بعد از تعيين جواب، كاري به آنها نداشته باشم.

- يكي از دبيران تاريخ: «براي درس تاريخ و مثل آن (جغرافيا، علوم اجتماعي و ...) همانند دروس عربي، ادبيات و زبان اهميت قائل نشده‌اند. اگر اين درس هم جدي گرفته مي‌شد (از طرف مسئولين امر)، ديگر ما از روي ناچاري به كلاس نمي‌رفتيم و كلاس حكم جهنم را پيدا نمي‌كرد. و دانش‌آموز هم به ارزش درس و اهميت آن پي مي‌برد».

- معاون آموزشی آموزشگاه: «... زماني كه ما براي برخي از دروس مثل زبان و عربي وقت كم مي‌آوريم دست به دامن دبير تاريخ مي‌شويم و البته به مرادمان مي‌رسيم».

- از دبيران تاريخ: «... من براي بچه‌ها از اول تا آخر كتاب سؤال در مي‌آورم و برخي از سؤالات مهم را گوشزد مي‌كنم كه همين‌ها را بخوانيد ديگر كارتان نباشد».

- اظهار نظر دانش‌آموزان در چند محور خلاصه مي‌شود: 1- حجم زياد كتاب  2- اطلاعات زياد كتاب و اينكه نمي‌توانند آن را به خاطر بسپارند.  3- نوع بيان معلم (مونولوگ)  4- پراكندگي مطالب و ...

بنابراين از مجموع گفته‌هاي همكاران و اظهارنظرهاي دانش‌آموزان يكي از مشكلاتي كه دامنگير اكثر دبيران تاريخ است بي‌علاقه بودن دانش‌آموزان به درس تاريخ مي‌باشد. كه البته اين مشكل در دورة متوسطه به واسطة نوع، شكل و چگونگي تأليف كتاب از شدت كمتري برخوردار است؛ ولي بسته به شرايط وجود دارد.

البته نبايد از برخي از همكاران بزرگوار و تجربيات گرانبهاي آن‌ها در شيوة تدريس و كلاس‌داري غافل بود كه در دستيابي به اهدافم بسيار از آنها استفاده نموده‌ام.

بنابراين با توجه به بررسي وضع موجود، در همه حال اين دغدغة خاطر را داشته و دارم كه چگونه و از چه طريقي مي‌توانم دانش‌آموزانم را به درس، كلاس و كتاب علاقه‌مند سازم و درس تاريخ را به درسي زنده، پويا و با نشاط تبديل كنم؟



  • پس از پرداخت موفق لینک دانلود هم نمایش داده می شود هم به ایمیل ارسال می گردد
  • ایمیل را بدون www وارد کنید و در صورت نداشتن این قسمت را خالی بگزارید
  • در صورت هر گونه مشگل در پروسه خرید میتوانید با پشتیبانی تماس بگیرید گزارش تخلف

برچسب ها:  اقدام پژوهی تاریخ  اقدام پژوهی تاریخ ادبیات  اقدام پژوهی تاریخ راهنمایی  اقدام پژوهی تاریخی  اقدام پژوهي تاريخ  اقدام پژوهی درس تاریخ  اقدام پژوهی درس تاریخ متوسطه  اقدام پژوهی درس تاریخ راهنمایی  تاریخچه اقدام پژوهی  نمونه اقدام پژوهی درس تاریخ  اقدام پژوهی درس تاریخ ادبیات  اقدام پژوهی اجتماعی راهنمایی  اقدام پژوهی علوم اجتماعی راهنمایی  اقدام پژوهی مطالعات اجتماعی راهنمایی  اقدام پژوهی درس اجتماعی راهنمایی  اقدام پژوهي تاريخ راهنمايي  اقدام پژوهی درس جغرافی  اقدام پژوهی در درس تاریخ  نمونه اقدام پژوهی درس تاریخ متوسطه  اقدام پژوهی در مورد درس تاریخ  نمونه اقدام پژوهی درس جغرافی  اقدام پژوهی درس علوم اجتماعی راهنمایی  تاریخچه اقدام پژوهی در ایران  لذت تاریخ  تاریخ لذت در ایران  اقدام پزوهی درس تاریخ    اقدام پژوهی تاریخ ادبیات    اقدام پژوهی تاریخ راهنمایی    اقدام پژوهی در درس تاریخ    اقدام پژوهی در مورد درس تاریخ    اقدام پژوهی درس تاریخ    اقدام پژوهی درس تاریخ ادبیات    اقدام پژوهی درس تاریخ راهنمایی    اقدام پژوهی درس تاریخ متوسطه    تاثیر درس تاریخ بر دانش آموزان    چگونه دانش آموزان را به درس تاریخ علاقه مند کنیم    درس تاریخ و دانش آموزان    علاقه دانش آموزان به درس تاریخ    علل افت تحصیلی دانش آموزان در درس تاریخ    علل بی علاقگی دانش آموزان به درس تاریخ    نمونه اقدام پژوهی تاریخ    نمونه اقدام پژوهی درس تاریخ متوسطه  اقدام پژوهی   اقدام پژوهی ابتدایی   اقدام پژوهی اضطراب   اقدام پژوهی برگزیده   اقدام پژوهی تربیتی   اقدام پژوهی در مقطع ابتدایی   اقدام پژوهی درس ادبیات   اقدام پژوهی درس املا   اقدام پژوهی درس تاریخ   اقدام پژوهی درس جبرواحتمال   اقدام پژوهی درس جغرافیا   اقدام پژوهی درس دبیرستان   اقدام پژوهی درس ریاضی   اقدام پژوهی درس زبان   اقدام پژوهی درس زبان انگلیسی دبیرستان   اقدام پژوهی درس زیست   اقدام پژوهی درس شیمی   اقدام پژوهی درس عربی   اقدام پژوهی درس علوم   اقدام پژوهی درس فارسی   اقدام پژوهی درس فیزیک   اقدام پژوهی درس مطالعات   اقدام پژوهی مدیر دبیرستان   اقدام پژوهی مدیریت مدرسه   اقدام پژوهی مشاور دبیرستان   اقدام پژوهی معاون آموزشی   اقدام پژوهی معلمان   اقدام پژوهی مقاله   اقدام پژوهی مقطع دبیرستان   اقدام پژوهی مقطع راهنمایی   اقدام پژوهی مقطع متوسطه   اقدام پژوهی نمونه   اقدام پژوهی پرخاشگری   اقدام پژوهی چیست   تجربه تربیتی   تجربه یک دبیر ادبیات   تجربه یک دبیر تاریخ   تجربه یک دبیر ریاضی   تجربه یک دبیر زبان انگلیسی   تجربه یک دبیر زیست   تجربه یک دبیر علوم   تجربه یک دبیر فیزیک   تجربه یک دبیر مطالعات اجتماعی   تجربه یک دبیر هنر   تجربه یک مدیر مدرسه   تجربه یک مربی تربیتی   تجربه یک مربی پرورشی   تجربه یک مشاور   تجربه یک معلم   تجربه یک معلم ابتدایی   تجربه یک معلم ادبیات   تجربه یک معلم ریاضی   تجربه یک معلم زبان انگلیسی   تجربه یک معلم زیست   تجربه یک معلم علوم   تجربه یک معلم فیزیک   تجربه یک معلم مطالعات اجتماعی   تجربه یک معلم موفق   تجربه یک معلم هنر   تجربیات مدون   تجربیات مدون آموزشی   تجربیات مدون آموزگار   تجربیات مدون دبیر فیزیک   تجربیات مدون معاون پرورشی   تجربیات مدون معلمان   تجربیات مدون یک معلم   تجربیات معلم   تجربیات معلم ابتدایی   تجربیات یک معلم   نمونه اقدام پژوهی  تجربه معلم تاریخ  تجربیات معلم تاریخ  تجربیات معلم تاریخ راهنمایی  کلاس تاریخ هنر  كلاس تاريخ هنر  کلاس تاریخ هنر معاصر  کلاس تاریخ هنر سوری  کلاسهای تاریخ هنر  کلاس های تاریخ هنر رویین پاکباز  تاريخ کلاس ششم  تاریخ کلاس ششم  کتاب تاریخ کلاس ششم  تاریخ امتحانات کلاس ششم  سوالات تاریخ کلاس ششم  نمونه سوالات تاریخ کلاس ششم  دانلود کتاب تاریخ کلاس ششم  کلاس تاریخ خلافت سلاطین عثمانی  کلاس تاریخ  کلاس تاریخ در C++  کلاس تاریخ فلسفه  کلاس تاریخ شمسی Php  کلاس تاریخ جلالی  کلاس تاریخ شمسی  تاریخ کلاس چهارم  تاریخ کلاس چهارم دبستان  تاریخ کلاس چهارم ابتدایی  تاريخ كلاس چهارم  کتاب تاریخ کلاس چهارم  سوالات تاریخ کلاس چهارم  سوالات تاریخ کلاس چهارم ابتدایی  کتاب تاریخ کلاس چهارم ابتدایی  درس تاریخ کلاس چهارم دبستان  كتاب تاريخ كلاس چهارم  کلاس تقویم شمسی Php  کلاس تاریخ جلالی برای Php  

برگزیده ها

  • 1
  • 2

دانلود سوالات مواد حیطه تخصصی آموزش و پرورش

دانلود سوالات مواد حیطه تخصصی آموزش و پرورش

دانلود سوالات مواد حیطه تخصصی آموزش و پرورش

حجم:43414KB | بازدید :119

دانلود سوالات مواد حیطه تخصصی آموزش و پرورش آزمون استخدامی سال 1402 شامل تمامی سوالات راهنمای معلمی دانلود سوالات مواد حیطه تخصصی آموزش و پرورش شامل موارد زیر می باشد: راهنمای معلم قرآن پایه اول تا ششم  راهنمای معلم هدیه‌های آسمانی پایه سوم  راهنمای معلم...

دانلود سوالات راهنمای معلم آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲

دانلود سوالات راهنمای معلم آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲

دانلود سوالات راهنمای معلم آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲

حجم:43406KB | بازدید :121

دانلود بسته سوالات راهنمای معلم مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲ با بیش از ۵۰۰ سوال با پاسخ + تمام دروس    دانلود سوالات راهنمای معلم آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲ دانلود بسته سوالات راهنمای معلم آزمون استخدامی آموزش و...

سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی آزمون آموزش و پرورش

سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی آزمون آموزش و پرورش

سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی آزمون آموزش و پرورش

حجم:43406KB | بازدید :125

دانلود بسته سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی آزمون استخدامی آموزش و پرورش 1402 با بیش از 500 سوال با پاسخ + سوالات حیطه تخصصی + سوالات راهنمای معلم تمام دروس سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی آزمون آموزش و پرورش + دانلود بسته سوالات مفاهیم پایه متون و روش های...

سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی دوره ابتدایی

سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی دوره ابتدایی

سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی دوره ابتدایی

حجم:43406KB | بازدید :152

دانلود سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی دوره ابتدایی آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲ با بیش از ۵۰۰ سوال با پاسخ شامل تمام دروس سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی دوره ابتدایی 1402 -سوالات کتاب راهنمای معلم - دانلود سوالات منابع حیطه...

دانلود جزوه جنین شناسی عمومی

دانلود جزوه جنین شناسی عمومی

دانلود جزوه جنین شناسی عمومی

حجم:38267KB | بازدید :5698

دانلود جزوه جنین شناسی عمومی این فایل در سایت های دیگر با قیمت های بالاتری به فروش می رسد. فایل ورد قابل ویرایش قسمتی از متن سلولهای زایای ابتدایی (پریموردیال) تکامل با لقاح آغاز می شود. لقاح روندی است که طی آن گامت مرد( اسپرم ) و گامت زن (اووسیت) با هم یکی می...

سوالات آزمون راهبران آموزشی

سوالات آزمون راهبران آموزشی

سوالات آزمون راهبران آموزشی

حجم:30962KB | بازدید :242

سوالات آزمون راهبران آموزشی   این بسته ویژه، کامل ترین و جامع ترین بسته جهت استفاده تمامی کارمندان اموزش و پرورش و سایر ارگان های دولتی و غیر دولتی، در سوالات آزمون راهبران آموزشی محتویات بسته نمونه سوالات آزمون راهبران آموزشی :   پکیچ سوالات ارزشیابی...

سوالات حیطه تخصصی دبیر انگلیسی استخدامی آموزش و پرورش 1402

سوالات حیطه تخصصی دبیر انگلیسی استخدامی آموزش و پرورش 1402

سوالات حیطه تخصصی دبیر انگلیسی استخدامی آموزش و پرورش 1402

حجم:30444KB | بازدید :15

دانلود کاملترین و بینظیرترین سوالات حیطه تخصصی دبیر انگلیسی استخدامی آموزش و پرورش 1402 + سوالات راهنمای معلم زبان انگلیسی تمامی پایه ها با پاسخنامه + منابع رایگان آزمون استخدامی دبیری زبان انگلیسی + اصل سوالات 1402 سوالات حیطه تخصصی دبیر انگلیسی استخدامی آموزش و پرورش 1402...

نمونه سوالات ضمن خدمت ارتقاء مهارت های مدیران مدارس

نمونه سوالات ضمن خدمت ارتقاء مهارت های مدیران مدارس

نمونه سوالات ضمن خدمت ارتقاء مهارت های مدیران مدارس

حجم:25031KB | بازدید :3668

نمونه سوالات ضمن خدمت ارتقاء مهارت های مدیران مدارس با فرمت ورد و قابل ویرایش و پی دی اف و آپدیت روزانه منابع آزمون و سوالات پرتکرار قبولی ۱۰۰درصد را ما تضمین میکنیم. کاملترین فایل در مورد دانلود نمونه سوالات ضمن خدمت ارتقاء مهارت های مدیران مدارس   جزوه کامل...