- آخرین فایل ها
- پرفروشترین فایل ها
- پربازدیدترین فایل ها
اين سؤال كه آموزش رياضيات چه تأثيري روي شخصيت فكري و منشهاي حل مسئله و شيوههاي يادگيري دانشآموزان ميگذارد به ساختارشناختي آنان مربوط ميشود. مسلماً پيشينه فكري و مهارتهايي كه در ذهن دانشآموزان نهادينه شده اجازه نميدهد كه نظام يكساني كه دانشآموزان با آن مواجهند ساختارهاي شناختي يكساني را به دست دهد. اين تنوع ساختارهاي شناختي كه تحت تربيت نظام آموزشي يكساني بودهاند نه تنها ناخواسته نيست، بلكه مورد تأكيد است. ذهن دانشآموزان همچون گلهاي رنگارنگي كه از يك آب و خاك و خورشيد بهره گرفتهاند اما با يكديگر در رنگ و بو تفاوت دارند كه در برابر نظام آموزشي يكسان مهارتهاي مختلفي را به بار ميدهند و ثمرات گوناگوني را نتيجه ميدهند. اين تنوع زمينههاي يادگيري دانشاموزان را ميتوان در سبكهاي يادگيري و در ساختار انسانشناختي دانشآموزان خلاصه نمود.
در مورد سبكهاي يادگيري و تفكر و شناخت دانشآموزان تئوريهاي گوناگوني وجود دارد بعضي از اين تئوريها رفتارگرايانه، بعضي روانشناسانه و برخي ديگر مجردتر هستند. تئوريهاي رفتارگرايانه از ساير اين نظريهها ملموستر و سادهفهمتر هستند. از اين رو ما يكي از همين نظريهها را برميگزينيم. مجاري شناخت حسي دانشآموزان به پنج حس محدود ميشود كه از ميان آنها حس بينايي، حس شنوايي و حس لامسه در ارتباط با جهان خارج و يادگيري بر ديگر حسها غلبه دارند. حس بينايي مبناي تفكر تصويري و حس شنوايي مبناي تفكر كلامي و حس لامسه مبناي تفكر دستورزي و ساختني را پايهريزي ميكنند. اينطورنيست كه تفكر كلامي، تصويري و دستورزي ذهن دانشآموزان را به طور يكسان درگير كنند. هرچند مهارتهاي تفكر دانشآموزان طيفي بين اين سه مهارت تفكر است اما معمولاً در اكثر دانشآموزان يكي از اين سه سبك يادگيري بر ديگران غلبه دارد. اين سه مهارت تفكر سه سبك يادگيري كلامي، تصويري و دستورزي را به دست ميدهند. البته به ندرت ممكن است در دانشآموزي دو تا از سبكهاي يادگيري و يا حتي هر سه سبك غلبه داشته باشند.
آموزش عدد
عدد يك كلمه قرآني است. از آيه كل شيء احصيناه عدداً برميآيد كه معناي آن بر پاية معني احصاء و شمارش بنا ميشود. اما هم از اين آيه و هم از معناي شمارش در رياضيات عالي برميآيد كه معناي عدد به معناي بسيار تعميم يافتهتر از آنچه در اين پايه مورد نظر است تعميم مييابد. لذا لازم است مفهوم عدد چنان در برابر دانشآموزان مطرح شود كه مقدمه را براي آموزش تعميمهاي آن فراهم نمايد. براي مثال عدد به عنوان كارديناليستي مقدمه مناسبي براي معرفي اعداد حقيقي نيست و عدد به عنوان طول پيشينه مناسبي براي معرفي اعداد مختلط در دانشگاه نيست اما عدد به عنوان جواب معادله پيشنيه مناسبي براي معرفي اعداد مختلط فراهم ميكند. لذا بايد گذر از كارديناليستي به طول و گذر طول به جواب يك معادله جبري به طور طبيعي اتفاق بيافتد تا ذهن دانشآموزان براي تعميمهاي عدد كه در آينده با آن موااجه ميشود آماده گردد.
عدد و دانشآموزان كلامي
عدد به عنوان كارديناليستي و عدد به عنوان ناوردا مفهومي متناسب با سبك يادگيري دانشآموزان كلامي است. نزد دانشآموزاني با اين سبك يادگيري اعداد نمادهايي هستند كه مفاهيمي پشت صحنه را خلاصه و كدگذاري ميكنند. ساختار محاسباتي اعداد نيز از همين مفاهيم كارديناليستي عدد استخراج ميشود تا بعد به اعداد گويا تعميم پيدا كند. همچنين است مفاهيم ضرب و تقسيم كه از كارديناليستي مجموعهها استخراج ميشوند. دانشآموزان كلامي با مفهوم عدد به عنوان طول به صورت استدلالي و با كمك مفهوم »بين» ارتباط برقرار ميكنند وبا مفهوم عدد به عنوان جواب معادله به خوبي ارتباط برقرار ميكنند. چرا كه زبان معادله خود يك زبان نمادين براي معرفي اعداد است كه با سبك يادگيري كلامي و نمادين دانشآموزان هماهنگ است. در صورتي كه عدد به عنوان طول يك مفهوم تصويري است و بايد به صورت كلامي به طور غير مستقيم درك شود. هر چند سبك شناخت دانشاموزان طيفي بين سه سبك يادگيري ياده شده است و ممكن است براي يك دانشآموز كلامي عدد به عنوان طولي نيز به طور مستقيم درك شود.
عدد و دانشآموزان تصويري
عدد به عنوان طول مفهومي متناسب با سبك يادگيري دانشآموزان تصويري است. لذا بر خلاف دانشآموزان كلامي، اين دانشآموزان عدد به عنوان طول را مبنا براي يادگيري ساير مفاهيم عدد قرار ميدهند. درك محور اعداد در بين دانشآموزان تصويري بسيار اهميت دارد. اين دانشآموزان مسئلهها را با محور بهتر حل ميكنند تا اينكه مثلاً از اشياء ملموس استفاده كنند. حركت از اعداد طبيعي به اعداد گويا و حركت از اعداد گويا به اعداد حقيقي روي محور به سهولت انجام ميپذيرد. در صورتي كه براي دانشآموزان كلامي اين حركتها بايد به صورت منطقي و ذهني صورت بگيرد. مثلاً اعداد حقيقي به عنوان حد دنبالهاي از اعداد گويا درك ميشوند تا به عنوان نقطه اي از محور اعداد.درك اعداد منفي براي دانش آموزان تصويري به كمك محور راحتتر است اما براي دانشآموزان كلامي بايد به صورت منطقي و استدلالي صورت بگيرد. درك اعداد منفي براي دانشآموزان دستورز بسيار مشكلتر از دو سبك يادگيري است. چرا كه ايشان با دستورزي و ساختن مفاهيم رياضي را ياد نيگيرند كه براي اعداد منفي ممكن نيست.
عدد و دانشآموزان دستورز
نزد دانشآموزان دستورز عدد به عنوان كارديناليستي و عدد به عنوان طول هر دو مبناي يادگيري مفهوم عدد قرار ميگيرد به شرط آنكه آموزش با اشياء ملموس و همراه با دستورزي صورت گيرد. چينهها اين فرصت را پديد ميآورند كه همه دانشآموزان دستورز با مفهوم طول و هم با مفهوم كارديناليستي در كنار هم دستورزي كنند و اين فرصتي است كه براي دانشآموزان كلامي يا دانشآموزان تصويري فراهم نيست. از طرف ديگر درك مفهوم عدد به عنوان ناوردا و عدد به عنوان جواب معادله براي دانشآموزان دستورز مشكلتر است. هر چند همانطور كه ذكر شد دانشآموزان طيفي بين سبكهاي مختلف يادگيري هستند و نميتوان فرض كرد دانشآموز كاملاً فاقد زيرساختهاي يك سبك خاص يادگيري ميباشد. حركت از ملموس به مجرد براي دانشآموزان دستورز با حركت از تصوير به مجرد براي دانشآموزان تصويري و با حركت از كلام به مجرد براي دانشآموزان كلامي جايگزين ميشود. بنابراين اصل حركت از ملموس به مجرد به همة سبكهاي يادگيري اختصاص ندارد.
عدد و انسانشناسي
سؤال اين كه خاستگاه عدد در ساختار شناختي انسان كجاست. نزد فيلسوفان كلامي عدد يك مفهوم ذهني است كه ساخته ذهن بشر است و پس از ارتباط با ملموس و تجربه اين مفهوم تجريد مي شود. اما نزد فيلسوفان تصويري عدد يك ساختار رياضي است كه توسط عقل ساختار ساز و ساختارشناس تجربه ميگردد. بعد به نوبه خود در ذهن و فكر نيز تجلي ميكند كه در لاية تجريد نفس قرار دارد نه در لاية تجريد عقل. نزد فيلسوفان دستورز يا همان مخترعين كاربرد عدد است كه اهميت دارد. لذا عدد همان چيزي است كه براي اندازهگيري به كار ميرود و تا جايي كه مفهوم اندازهگيري تعميم پيدا كند مفهوم عدد نيز ميتواند تعميم پيدا كند. اين سؤال افلاطون پاسخ نداده باقي ميماند كه آيا عدد تجلي حقيقتي بالاتر است كه در ساختارشناختي انسان تجلي پيدا كرده است و يا ساخته خود بشر است؟ كانت و ساير فيلسوفان غربي كه زير ساية او قرار دارند عدد را مفهومي پيشيني و ساخته ذهن بشر ميدانند. اما افلاطون عقيدة حكما را دارد كه عدد تجلي حقيقتي برتر است كه از پيش توسط خداوند خلق شده و بعد به انسان آموزش داده شده است.
دانلود سوالات مواد حیطه تخصصی آموزش و پرورش
حجم:43414KB | بازدید :119
دانلود سوالات مواد حیطه تخصصی آموزش و پرورش آزمون استخدامی سال 1402 شامل تمامی سوالات راهنمای معلمی دانلود سوالات مواد حیطه تخصصی آموزش و پرورش شامل موارد زیر می باشد: راهنمای معلم قرآن پایه اول تا ششم راهنمای معلم هدیههای آسمانی پایه سوم راهنمای معلم...
دانلود سوالات راهنمای معلم آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲
حجم:43406KB | بازدید :122
دانلود بسته سوالات راهنمای معلم مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲ با بیش از ۵۰۰ سوال با پاسخ + تمام دروس دانلود سوالات راهنمای معلم آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲ دانلود بسته سوالات راهنمای معلم آزمون استخدامی آموزش و...
سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی آزمون آموزش و پرورش
حجم:43406KB | بازدید :125
دانلود بسته سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی آزمون استخدامی آموزش و پرورش 1402 با بیش از 500 سوال با پاسخ + سوالات حیطه تخصصی + سوالات راهنمای معلم تمام دروس سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی آزمون آموزش و پرورش + دانلود بسته سوالات مفاهیم پایه متون و روش های...
سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی دوره ابتدایی
حجم:43406KB | بازدید :152
دانلود سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی دوره ابتدایی آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲ با بیش از ۵۰۰ سوال با پاسخ شامل تمام دروس سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی دوره ابتدایی 1402 -سوالات کتاب راهنمای معلم - دانلود سوالات منابع حیطه...
حجم:38267KB | بازدید :5699
دانلود جزوه جنین شناسی عمومی این فایل در سایت های دیگر با قیمت های بالاتری به فروش می رسد. فایل ورد قابل ویرایش قسمتی از متن سلولهای زایای ابتدایی (پریموردیال) تکامل با لقاح آغاز می شود. لقاح روندی است که طی آن گامت مرد( اسپرم ) و گامت زن (اووسیت) با هم یکی می...
حجم:30962KB | بازدید :243
سوالات آزمون راهبران آموزشی این بسته ویژه، کامل ترین و جامع ترین بسته جهت استفاده تمامی کارمندان اموزش و پرورش و سایر ارگان های دولتی و غیر دولتی، در سوالات آزمون راهبران آموزشی محتویات بسته نمونه سوالات آزمون راهبران آموزشی : پکیچ سوالات ارزشیابی...
سوالات حیطه تخصصی دبیر انگلیسی استخدامی آموزش و پرورش 1402
حجم:30444KB | بازدید :15
دانلود کاملترین و بینظیرترین سوالات حیطه تخصصی دبیر انگلیسی استخدامی آموزش و پرورش 1402 + سوالات راهنمای معلم زبان انگلیسی تمامی پایه ها با پاسخنامه + منابع رایگان آزمون استخدامی دبیری زبان انگلیسی + اصل سوالات 1402 سوالات حیطه تخصصی دبیر انگلیسی استخدامی آموزش و پرورش 1402...
نمونه سوالات ضمن خدمت ارتقاء مهارت های مدیران مدارس
حجم:25031KB | بازدید :3669
نمونه سوالات ضمن خدمت ارتقاء مهارت های مدیران مدارس با فرمت ورد و قابل ویرایش و پی دی اف و آپدیت روزانه منابع آزمون و سوالات پرتکرار قبولی ۱۰۰درصد را ما تضمین میکنیم. کاملترین فایل در مورد دانلود نمونه سوالات ضمن خدمت ارتقاء مهارت های مدیران مدارس جزوه کامل...