- آخرین فایل ها
- پرفروشترین فایل ها
- پربازدیدترین فایل ها
چکیده
انتزاعي بودن علم رياضيات امکان احساس مفاهيمش را دشوار و در نتيجه آموزش و ياد گيري آن را سخت کرده است به طوري که روش هاي آموزشي خاصي را مي طلبد . روش هاي آموزشي در ابتدا بايد حالت کاربردي داشته باشند تا دانش آموزان دوره ي ابتدايي بتوانند توانايي لازم براي درک آن ها را در خود ايجاد نمايند.شيوه ي آموزش براي رياضيات بخصوص در دوره ي ابتدايي بايد با کشاندن دانش آموز به راه کشف و شهود، آماده ساختن او به پژوهش ،عادت دادن او به تفکر منطقي، تشويق او به پرسشگري و جستجو گري و با خلاق ساختن ذهن او همراه باشد و از آن جا که کاربردهاي امروزي رياضيات، از چار چوب موضوع هاي درسي اين علم عدد و شکل هندسي ) پا فراتر گذاشته است ، مي توان مهارت هاي ذکر شده را با نمونه هاي جدي و آموزنده اي از کاربرد رياضيات تلفيق کرد و بعد آن ها را به دانش آموزان ياد داد .
مقدمه:
يکي ازعواملي که در فرايند هاي ياد گيري و درنتيجه در وضعيت آموزش رياضي دردوره ي ابتدايي تاثيرمي گذارد ، روش هاي ياد دهي و ياد گيري اين درس است . امروزه سرعت رشد علم هر ثانيه افزايش مي يابد ، به همين جهت ، روش هاي آموزشي متاثر از همين رشد و تحول تکنولوژي ، همچنين تغيير سلايق ، نياز ها و انتظارات دانش آموزان تغيير مي کند . بنابراين در عصر امروز يک معلم بايد روش هاي آموختن و تجربه کردن را به دانش آموزان ياد دهد نه اين که به انتقال اطلاعات و روابط بين خود و آن ها بپردازد . پس بايد روشهاي نوين و جديدي بر اين اساس پايه گذاري شود . رياضيات ، علمي با مفاهيم ذهني و انتزاعي است ، يعني بسياري از مفاهيم رياضي ، تصوّر اتي از اشيا هستند رياضيات ، علمي با مفاهيم ذهني و انتزاعي است ، يعني بسياري از مفاهيم رياضي ، تصوّر اتي از اشيا هستند که ترجمان آن ها به همان صورت ذهني در دنياي واقعي ميسر نيست . انتزاعي بودن علم رياضيات امکان احساس مفاهيمش را دشوار و در نتيجه آموزش و ياد گيري آن را سخت کرده است به طوري که روش هاي آموزشي خاصي را مي طلبد . روش هاي آموزشي در ابتدا بايد حالت کاربردي داشته باشند تا دانش آموزان دوره ي ابتدايي بتوانند توانايي لازم براي درک آن ها را در خود ايجاد نمايند. با توجه به بررسي ها مي توان گفت که وابستگي شديدي بين روند هاي ياد گيري و روش هاي ياد دهي وجود دارد اما دقيقاً نمي توان مشخص کرد که رياضيات چگونه ياد گرفته مي شود. چون ياد دهي – ياد گيري يک علم نيستچون ياد دهي – ياد گيري يک علم نيست ، معلم مي تواند روش هاي خاص خود را براي آموزش رياضيات در دوره ي ابتدايي به کار ببرد . اين روش ها بايد طوري برنامه ريزي و ابداع شوند که بتوان به وسيله ي آن ها تمام منابع دروني کودک در حال رشد را پرورش داد . به عبارت ديگر در آموزش رياضي در اين دوره ، بايد از روش هايي بهره برد که توانايي ذهني – رياضي دانش اموزان را تقويت کند ، باعث رشد فکر و ايده در ذهن آنان شود و در نتيجه ياد گيري فعال ايجاد نمايد .
شيوه ي آموزش براي رياضيات بخصوص در دوره ي ابتدايي بايد با کشاندن دانش آموز به راه کشف و شهود، آماده ساختن او به پژوهش ،عادت دادن او به تفکر منطقي، تشويق او به پرسشگري و جستجو گري و با خلاق ساختن ذهن او همراه باشد و از آن جا که کاربردهاي امروزي رياضيات، از چار چوب موضوع هاي درسي اين علم عدد و شکل هندسي ) پا فراتر گذاشته است ، مي توان مهارت هاي ذکر شده را با نمونه هاي جدي و آموزنده اي از کاربرد رياضيات تلفيق کرد و بعد آن ها را به دانش آموزان ياد داد .
ضرورت واهميت مسأله
به محض اينكه كودك به مدرسه پا ميگذارد با درسي به نام رياضي آشنا ميشود و معلم ميگويد: «درس رياضي را جدي بگيريد و براي فهميدن آن احتياج به تمرين بيشتري داريد». همين كلمهي جدي بگيريد براي دانشآموز مشكل آفرين است، زيرا يادگرفته است كه كارهاي سخت را جدي بگيرد در نتيجه با ترس به مسائل آن نگاه كرده و ترس از اين دارد كه ممكن است ان را خوب ياد نگيرد و اين امر مقدمهاي است براي دوري كردن و حتي به وجودآمدن نفرت از درس رياضي در كودكان در صورتي كه روژه گورساني در مورد رياضي ميگويد: «نخستين وظيفه رياضيات، ساختن و تحولدادن چيزي به جامعه است كه امروزه كمتر كسي خواستار آن است، يعني «انسان» انساني كه بيانديشد، انساني كه درست را از نادرست تشخيص دهد، انساني كه شناخت و انتشار حقيقت را بر بسي چيزها از جمله يك تلويزيون برتري دهد، انسان آزاد نه آدموارهاي آهني»
كساني كه ميخواهند در اين عصر يعني عصر حاكميت علم فعاليت كنند، لازم است ايدههاي تازه را طرح هاي نو را درك و آن ها را جذب و هضم كند و مسائل غير سنتي را حل كنند. رياضيات كليد مناسبي براي آمادگي جهت انجام اين مناسبي براي آمادگي جهت انجام اين فعاليت هاست لذا علوم رياضي تنها لازمه يكار متخصصان آينده نيست، بلكه جزء لاينفك تعليم و تربيت عموم مردم به شمار ميرود پس ما معلمان وظيفه داريم كه در مورد گسترش و جذابكردن اين علم در بين دانشآموزان و حتي مردم تلاش بيشتري انجام داده و به بررسي علل ضعفها و ارائه راه كارهاي لازم در اين خصوص بپردازيم كه اينجانب نيز بر حسب وظيفه خود به بررسي برخي از عللهاي ضعف آموزش رياضي و تلفيق آن باساير دروس در دورههاي ابتدايي پرداخته كه اميدوارم مورد استفاده شما بزرگواران قرار گيرد. هدف ازآموزش ریاضی در دوره ابتدایی،علاوه بر آموزش مفاهیم ریاضی و ومحاسبات،پرورش توانایی های ذهنی دانش دانش آموز وايجاد نظم فکری دراوست؛بنابراین،به هیچ وجه نباید دانش آموزرا به حفظ کردن قواعد ریاضی،بدون درک آن ها،واداشت براي حصول نتيجه ي مطلوب، كتاب وشيوه ي آموزش آن بايدبر مبناي،فعاليت دانش آموزتنظيم شودتا بتواند در جریان فعالیت،خود مفاهیم را فرا بگیرد،قواعد را کشف کند،درحدمناسبی به فکر کردن هدایت شود و بتواند آن چه را فراگرفته است، درحل مسائل پیرامونش به کار گیرد.بسیاری از افراد از همان دوران ابتدایی از ریاضی می ترسیدند و می ترسند بیشتر می ترسند بیشتر اوقات ریاضی راضرب و شتم و بی میلی و ترس یاد می گرفتند و می گیرند و هیچ گاه به این سوال پاسخ داده نشدهکه چرا ریاضی برای بچه ها مقوله ای سنگین و غول آسا جلوه داده شده براستی دلیل آن چیست؟شاید یک دلیل این باشدکه حیطه عاطفی در تدریس ریاضی بسیار ضعیف و نامطلوب اجرا می شود و یکنواخت تدریس شدن این درس مهم بدون استفاده از شیوه ها و وسایل کمک آموزشی را دلیل دیگر ان دانست و دهها دلیل دیگر ، درحالی که ریاضی یکی از مهم ترین دروس پایه،از ابتدایی تا دوره های تخصصی است تخصصی است شیوه های نوین تدریس می تواند کم توجهی وبی میلی نسبت به ریاضی را در جامعه رياضي را در جامعه كم رنگ كنندشيوه هاي سنتي ریاضی فقط در ساعات ریاضی و در برنامه هفتگی محدود می شد. اما در شیوه های نوین ریاضی را می توان با تمام دروس، تلفیق و کاربردی کرد . اهمیت فوق العاده ای که ریاضیات ، در جامعه ی امروزی و در فعالیت گوناگون ترین تخصص ها دارد، بر کسی پوشیده نیست . باوجود این ، خیلی زیاد نیستند کسانی که علاقمند به ریاضیات باشند. البته تنها کسانی که کار و فعالیتشان به ریاضیات مربوط می شود ، علاقمند به ریاضیات نیستندبلکه کم هم نیستند مشتاقانی که ساعت های فراغت خود را ، با ریاضیات می گذرانند. همه ی این ها چه حرفه ای ها و چه علاقمندان ، نه تنها فایده و اهمیت ریاضیات را می شناسند بلکه در ضمن ، به ریاضیات شوق می ورزند و می توانند زیبایی و ظرافتی که در مسأله ها ، قضیه ها و روش های ریاضی وجود دارد را احساس کنند .
احساس و منطق را با هیچ نیرویی نمی توان از هم جدا کرد و هر جدایی ساختگی منجر به تحریف هر دوی آنها می شود . هر احساس اگر احساس واقعی باشد، خردمندانه است چراکه احساس واقعی نمی تواند جدا از اندیشه و خرد آدمی پدید آید.
فهرست:
دانلود سوالات مواد حیطه تخصصی آموزش و پرورش
حجم:43414KB | بازدید :83
دانلود سوالات مواد حیطه تخصصی آموزش و پرورش آزمون استخدامی سال 1402 شامل تمامی سوالات راهنمای معلمی دانلود سوالات مواد حیطه تخصصی آموزش و پرورش شامل موارد زیر می باشد: راهنمای معلم قرآن پایه اول تا ششم راهنمای معلم هدیههای آسمانی پایه سوم راهنمای معلم...
دانلود سوالات راهنمای معلم آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲
حجم:43406KB | بازدید :80
دانلود بسته سوالات راهنمای معلم مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲ با بیش از ۵۰۰ سوال با پاسخ + تمام دروس دانلود سوالات راهنمای معلم آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲ دانلود بسته سوالات راهنمای معلم آزمون استخدامی آموزش و...
سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی آزمون آموزش و پرورش
حجم:43406KB | بازدید :77
دانلود بسته سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی آزمون استخدامی آموزش و پرورش 1402 با بیش از 500 سوال با پاسخ + سوالات حیطه تخصصی + سوالات راهنمای معلم تمام دروس سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی آزمون آموزش و پرورش + دانلود بسته سوالات مفاهیم پایه متون و روش های...
سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی دوره ابتدایی
حجم:43406KB | بازدید :107
دانلود سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی دوره ابتدایی آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲ با بیش از ۵۰۰ سوال با پاسخ شامل تمام دروس سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی دوره ابتدایی 1402 -سوالات کتاب راهنمای معلم - دانلود سوالات منابع حیطه...
حجم:38267KB | بازدید :5636
دانلود جزوه جنین شناسی عمومی این فایل در سایت های دیگر با قیمت های بالاتری به فروش می رسد. فایل ورد قابل ویرایش قسمتی از متن سلولهای زایای ابتدایی (پریموردیال) تکامل با لقاح آغاز می شود. لقاح روندی است که طی آن گامت مرد( اسپرم ) و گامت زن (اووسیت) با هم یکی می...
حجم:30962KB | بازدید :216
سوالات آزمون راهبران آموزشی این بسته ویژه، کامل ترین و جامع ترین بسته جهت استفاده تمامی کارمندان اموزش و پرورش و سایر ارگان های دولتی و غیر دولتی، در سوالات آزمون راهبران آموزشی محتویات بسته نمونه سوالات آزمون راهبران آموزشی : پکیچ سوالات ارزشیابی...
نمونه سوالات ضمن خدمت ارتقاء مهارت های مدیران مدارس
حجم:25031KB | بازدید :3594
نمونه سوالات ضمن خدمت ارتقاء مهارت های مدیران مدارس با فرمت ورد و قابل ویرایش و پی دی اف و آپدیت روزانه منابع آزمون و سوالات پرتکرار قبولی ۱۰۰درصد را ما تضمین میکنیم. کاملترین فایل در مورد دانلود نمونه سوالات ضمن خدمت ارتقاء مهارت های مدیران مدارس جزوه کامل...
حجم:20620KB | بازدید :4126
آموزش هنر های دستی این فایل در سایت های دیگر با قیمت های بالاتری به فروش می رسد. فهرست کتاب جامع آموزش هنر های دستی : • آئینه با طرح پیچک • آباژور با تزئین برگهای خشک • آباژور با حبابهای کاغذی برای شمعهای شما • آباژور...