- آخرین فایل ها
- پرفروشترین فایل ها
- پربازدیدترین فایل ها
مقدمه:
بررسی آسیبهای حرفه ای تحقیقاً با استفاده از یک روی کرد چند رشته ای امکان پذیر است. یعنی برای این منظور باید طیف کامل مسائل روانشناختی و فیزیولوژیابی که در محیط کار بر افراد اثر میگذارد، نوع کار و خصلتهایی که در کارکنان ایجاد میکند خلقیات و خصائل لازم بر کارمورد نظر ظرافتهای شغلی ...مورد بررسی قرار گیرد. از آنجا که هر سازمان در سرلوحه اهداف خود در پی افزایش کارایی، بهره وری، رضایتمندی، کاهش حوادث ناشی از کار، کاهش تخلف و کج رویها و نظایر اینها میباشد با بررسی آسیبهای شغلی در جهت این مهم حرکت کرده و مسیر را برای هموار کردن موانع جهت برداشتن قدمهای استوارتر و دقیق تر مهیا میسازد. حقیر در این جریده، ضمن احصاء مواردی که میتواند آسیب شغلی برای حراستها تلقی شود، سعی نمودهام راههای پیش گیری و درمان آن را نیز بیان کنم با امید به این که در سایه توجهات و عنایات حضرت حق از هدایت شدگان به صراط مستقیم باشیم.
تأثیر منفی تحقیر و تملّق نیروهای حراستی:
تأثیر نا مطلوب تحقیر و تملّق از آسیبهایی است که پرسنل حراست را تهدید میکند. و بعضاً آنها را به واکنشهای غیر اصولی وا میدارد. تملق افراد چاپلوس برای جلب اعتماد حراستیها بعضاً موجب باور میشود و در نهایت تکرار آن غرور بی جائی را تولید میکند که موجب کبر در نیروهای حراستی میگردد که در اینصورت
1. انسان ضعفهای خود را نمیبیند.
2. به اصلاح خود یا مراقبت از خود نمیپردازد.
3. از خدا غافل میشود.
امیرالمؤمنین علی (ع) میفرماید: "خوبی که دیدی اگر بیش از خوبی تعریف کردی، «ملق» یعنی تملّق یا چاپلوسی است. اگر کمتر گفتی، حسادت داری. معلوم میشود خوبی مردم را تحمل نمیکنی. اگر میانه، به اندازهٔ کمالش تعریف کردی، یعنی انصاف داری" اما همه مردم چنین رفتاری را رعایت نمیکنند خاصه آنکه در برابر افراد تملق پذیر قرارگیرند لذا نیروهای حراستی نباید تملق پذیر باشند. بر عکس آن، تحقیری است که از طرف برخی کارمندان مغرض به حراستیها در قالب حرفهای کنایه دار و یا حرافیها در ملاء عام اعمال میشود. این تهدید نیز روی پرسنل حراست اثرات منفی خواهد داشت از جمله:
1- کاهش اعتماد بنفس
2- عصبانیت
3- دلسردی از کار
نتیجه این رفتار پذیری ها در نهایت به بی اعتمادی دیگران نسبت به کارمندان حراستی منجر میشود.
البته نیروهای حراستی نیز در برخورد با دیگران نباید چنین رفتارهایی از خود نشان دهند به ویژه تحقیر کردن دیگران که در قرآن کریم نیز مذمت شده است
قرآن راجع به فرعون که مردم را تحقیر میکرد میفرماید: «فَاسْتَخَفَّ قَوْمَه فَأَطاعُوه»[1]
خطر سکوت و عدم واکنش نیروهای حراستی در برابر تخلفات و منکرات اداری
پیامبر بزرگوار لعنت کردند به کسانی که منکر را میبینند و بیتفاوت هستند
برخورد با اعمال خلاف قانون و خلاف انضباط و ضوابط اداری و یا منکرات اداری یکی از وظایف اصلی حراستهاست گاها از خوش برخوردی حراستها برداشت غلطی میشود خوش برخوردی به معنای آن نیست که با متخلفین نیز خوش باشیم بلکه باید حداقل با عبوس کردن قیافه ظاهری خود، فرد را متوجه حرکت ناشایست اش بکنیم و این حداقل عکس العمل حراستی است «وُجُوهِ مُکفَهِرَّه»[2] یعنی عبوس کردن چهره، به پیامبر گرامی اسلام (ص) عرض کردند که: علیبن ابی طالب، همه چیزش خوب، اما یک خرده خشک است و خشن است. فرمود: «خَشِنٌ فِی ذَاتِ اللَّهِ»[3]
زنی از اشراف، سرقت کرده بود. گفتند: یا رسول الله! ایشان شخص خیلی مهمی است. از اشراف، قبیلهٔ فلان، خاندان فلان، شما دست ایشان را قطع نکنید. حضرت فرمودند: "اصلاً علتی که خداوند اقوام قبلی را هلاک کرد، این بود که فقرا که گناه میکردند، شلّاق میخوردند، اغنیا که گناه میکردند، شلّاق نمیخوردند. علت سقوطشان این بود" بعد فرمود: «لو سرقت فاطمه» اگر دخترم فاطمه هم سرقت کند، دستش را قطع میکنم. [4]
البته این بدان معنی نیست که حراستیها باید همیشه اخمو باشند و با همه ترش رویی کنند بلکه منظور ما این است که برخورد با متخلفین در هر رده و مقام، به اندازه تخلف، و پاداش و محبت به افراد صالح برای تشویق و حمایت از آنها، همیشه مد نظر باشد.
سوء استفاده از موقعیت:
یکی از آفتهای دیگر که حراستیها را بیش از دیگران تهدید میکند سوء استفاده از موقعیت شغلی است.
خداوند متعال در قرآن میفرماید: «ما کانَ لِبَشَرٍ أَنْ یؤْتِیهُ اللَّهُ»[5] اگر به یک بشری مقام نبوت دادیم، حق ندارد بگوید: «کونُوا عِباداً لی» شما بندهٔ (نوکر) من باشید. یعنی خدا به پیامبرها میفرماید: شما که پیغمبر هستید، حق ندارید مردم رابه خدمت شخصی بگیرید. «ما کانَ لِبَشَرٍ أَنْ یؤْتِیهُ اللَّهُ» کسی حق ندارد به خاطر این که مقام نبوت دارد به مردم بگوید: «کونُوا عِباداً لی» بردهٔ من باشید.
بنابر این تکلیف حراستیها مشخص است نه تنها حق ندارند از موقعیت خود در به کارگیری دیگران به کارهای شخصی سوء استفاده کنند، بلکه باید مانع این کار از طرف مدیران ارشد محیط کاری خود نیز باشند.
خطر عقبنشینی از اصول و ارزشها
عقبگردها یکی از آفات تهدید کننده برای نیروهای حراستی آ ست. این "عقب گرد از اصول" بعضاً با تغییر اوضاع و شرایط سیاسی در جامعه حاصل میشود. در جنگ احد یک نفر نهیب داد که: پیغمبر کشته شد. عدّهای فرار کردند. عدّهای خودشان را باختند. آیه نازل شد: «أَ فَإِنْ ماتَ» اگر پیغمبر از دنیا رفت، «أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ» یا در جنگ شهید شد. «انْقَلَبْتُمْ عَلی أَعْقابِکم»[6] شما نباید برگردید. از این آیه معلوم میشود مسلمانها باید تشکیلاتشان چنان باشد، که حتی با رفتن اولین و بهترین رهبرشان هم، نظامشان گسسته نشود. این آیه برای تشکیلات است به قول آقای قرائتی "خداوند میفرماید: باید نظام شما چنان منسجم باشد مثل ساختمانهایی که اسکلت فلزی دارند، طوری ساخته شود که اگر یک آهن آن هم برش داده شود، ساختمان فرونریزد." «أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ» منظور این آیه این است که انسان باید تکیه گاه محکمی داشته باشد. و متکی به فرد نباشد. حراستیهای ما نیز نباید با تغییر وضعیت دولتها دچاربحران یا تغییر در تفکر و تغییر در اصول شوند.
بی انگیزگی و دلسردی از کار موضوعی است که مدیران را از دیرباز به چالش کشیده است و همیشه این سؤالها مطرح است که چرا برخی افراد بسیار فعال و برخی کم کارند؟ علت علاقه به شغل و بی علاقگی به کار چیست؟ چه عواملی در تقویت روحیه و ایجادعلاقه به کار و انگیختن حس وظیفه شناسی کارمندان مؤثر است؟ آیا پاداش مادی در افزایش کارآیی کارمندان مؤثر است؟ و اهمیت آن از پاداشهای غیرمادی بیشتر است؟ و در نهایت این سؤال مطرح میشود که: سطح کارآیی کارکنان را چگونه میتوان افزایش داد؟
اگرمورد کم کاری یا در زمین ماندن کار وجود دارد، مشکل از جانب شخص شاغل است یا متوجه ساختار شغل میباشد و یا در مطابقت نداشتن هردوی آنها؟ حسب این که دلایل ضعف در انجام کار چیست، باید توجه خود را به مشخصات فرد انتخاب شده برای شغل یا ساختار شغل و یا هردوی آنها معطوف کرد.
این که چه عواملی در تقویت روحیه و ایجادعلاقه به کار و انگیختن حس وظیفه شناسی افراد مؤثر بوده، سالیان دراز مورد بحث کارشناسان و دانش پژوهان قرار گرفته است. آنچه انسان را برای برآوردن تمایلاتش تحریک میکند تا فعالانه به خدمت بپردازد، انگیزه نام دارد. به عبارت دیگر انگیزه، عامل تحریک انسان برای کار بیشتر است. در یک طبقه بندی کلی انگیزهها را در ۳ گروه قرار میدهند:
1- انگیزههای فیزیکی
2- انگیزههای اجتماعی
3- انگیزههای روانی
به بخشی از نیازهای انسان در محیط کار مانند تسهیلات رفاهی محیط کار (محل مناسب کار، هوا، نور و ...) انگیزههای فیزیکی اطلاق میشود. به دسته ای از نیازهای افراد که به رفتار دیگران و به ویژه به رفتار مدیریت سازمان ارتباط پیدا میکند و بیشتر نیازهای اجتماعی انسان را برطرف میسازد، انگیزههای اجتماعی می گویند. مانند پذیرش فرد به عنوان یک عضو مفید در سازمان که دارای احترام و شأن و منزلت اجتماعی است. آن گروه از نیازهایی که رضایت روحی فرد را در پی دارد، جزو انگیزههای روانی محسوب میشود. مانند برقراری روابط عاطفی درمحیط کار با همکاران و مدیریت. با یک نگاه مختصر به این موارد در مییابیم که شغل حراست به دلایل عدم برداشت صحیح پرسنل غیر حراستی از آن که بعضاً به ادارات خوفیه از آن یاد میشود اعتبار شغلی را مخدوش میکند و کارکنان خدوم حراست بعضاً از این نگاه غلط متأثر و متالم هستند. در الگوی سلسله مراتب نیازهای آبراهام مزلو (مازلو)، وی معتقد است که در سطح سوم نیازها با عنوان نیازهای اجتماعی (Social Needs)، انسان نیازمند است که از طرف دیگران موردقبول واقع شود و در سطح چهارم که نیازهای حرمت (Esteem Needs) نام گرفته است، انسان میخواهد که موردتوجه و احترام دیگران قرار گیرد و از موقعیت اجتماعی مناسبی برخوردار بوده و اطرافیان قدر و منزلت برای وی قائل شده و او را با ارزش بشمارند. حال با عنایت به موارد طرح شده میبینیم حراستیها بیشتر در معرض آسیب دیدگی قراردارند.
بالاترین سطح سلسله مراتب مزلو را نیازهای خودشکوفایی (Self- actualization Needs) تشکیل میدهد. به این مفهوم که فرد نیازمند پیشرفت در تحقق هدفهای زندگی خود و نیز درک قابلیتهای شخصیت خویش است. به عبارت دیگر نیاز برای شکوفا ساختن قابلیتهایی است که فرد دارد.
به اعتقاد مزلو هر کوششی که موجب وقفه و یا مانع سیر طبیعی تکامل رشد روانی به ترتیب فوق شود، زیان آور است. به نظر او در سازمانهای امروزی به نیازهای خود شکوفایی کارکنان کمتر توجه میشود و همین امر مانع رشد شخصیت و خویشتن شناسی و احساس تعهد خدمت میگردد و در نتیجه تعارض و ناسازگاری بین نیاز روانی فرد به خود شکوفایی از یک سو و نیاز سازمان به ازدیاد کارایی از سوی دیگر ظاهر میشود. به عبارت دیگر هر فرد تمایل ذاتی دارد تا وقت و تلاش خود را صرف کار و بالا بردن بهره وری کند اما تلاشهای حراستی هرچقدر هم افزایش یابد بنابه سنخیت کاری بهره وری آن از چشم دیگران مکنون است لذا کارکنان حراست فرصتی برای ارضای نیازهای خودشکوفایی که لازمه رشد شخصیت است را پیدا نمیکنند. در نتیجه احساس محرومیت دراین عزیزان بروز کرده که منتهی به تعارض و ناسازگاری بین آنان و شغل حراست میشود که در نهایت منجر به نارضایتی و دلسردی از کار میشود. متاسفانه تا به حال به عوامل انگیزشی حراستها چندان توجهی نشده و اغلب به برآورده کردن نیازهای سطح پایین آنان قناعت شده است البته تنها بعد مادی و مالی نیست که مشکل روحی این نیروها را برآورده کند، بلکه تأثیرارزش گذاری و مقایسه اجتماعی، موجبات نارضایتی را بیشتر فراهم میکند.
دانلود سوالات مواد حیطه تخصصی آموزش و پرورش
حجم:43414KB | بازدید :119
دانلود سوالات مواد حیطه تخصصی آموزش و پرورش آزمون استخدامی سال 1402 شامل تمامی سوالات راهنمای معلمی دانلود سوالات مواد حیطه تخصصی آموزش و پرورش شامل موارد زیر می باشد: راهنمای معلم قرآن پایه اول تا ششم راهنمای معلم هدیههای آسمانی پایه سوم راهنمای معلم...
دانلود سوالات راهنمای معلم آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲
حجم:43406KB | بازدید :122
دانلود بسته سوالات راهنمای معلم مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲ با بیش از ۵۰۰ سوال با پاسخ + تمام دروس دانلود سوالات راهنمای معلم آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲ دانلود بسته سوالات راهنمای معلم آزمون استخدامی آموزش و...
سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی آزمون آموزش و پرورش
حجم:43406KB | بازدید :125
دانلود بسته سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی آزمون استخدامی آموزش و پرورش 1402 با بیش از 500 سوال با پاسخ + سوالات حیطه تخصصی + سوالات راهنمای معلم تمام دروس سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی آزمون آموزش و پرورش + دانلود بسته سوالات مفاهیم پایه متون و روش های...
سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی دوره ابتدایی
حجم:43406KB | بازدید :152
دانلود سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی دوره ابتدایی آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲ با بیش از ۵۰۰ سوال با پاسخ شامل تمام دروس سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی دوره ابتدایی 1402 -سوالات کتاب راهنمای معلم - دانلود سوالات منابع حیطه...
حجم:38267KB | بازدید :5699
دانلود جزوه جنین شناسی عمومی این فایل در سایت های دیگر با قیمت های بالاتری به فروش می رسد. فایل ورد قابل ویرایش قسمتی از متن سلولهای زایای ابتدایی (پریموردیال) تکامل با لقاح آغاز می شود. لقاح روندی است که طی آن گامت مرد( اسپرم ) و گامت زن (اووسیت) با هم یکی می...
حجم:30962KB | بازدید :243
سوالات آزمون راهبران آموزشی این بسته ویژه، کامل ترین و جامع ترین بسته جهت استفاده تمامی کارمندان اموزش و پرورش و سایر ارگان های دولتی و غیر دولتی، در سوالات آزمون راهبران آموزشی محتویات بسته نمونه سوالات آزمون راهبران آموزشی : پکیچ سوالات ارزشیابی...
سوالات حیطه تخصصی دبیر انگلیسی استخدامی آموزش و پرورش 1402
حجم:30444KB | بازدید :15
دانلود کاملترین و بینظیرترین سوالات حیطه تخصصی دبیر انگلیسی استخدامی آموزش و پرورش 1402 + سوالات راهنمای معلم زبان انگلیسی تمامی پایه ها با پاسخنامه + منابع رایگان آزمون استخدامی دبیری زبان انگلیسی + اصل سوالات 1402 سوالات حیطه تخصصی دبیر انگلیسی استخدامی آموزش و پرورش 1402...
نمونه سوالات ضمن خدمت ارتقاء مهارت های مدیران مدارس
حجم:25031KB | بازدید :3669
نمونه سوالات ضمن خدمت ارتقاء مهارت های مدیران مدارس با فرمت ورد و قابل ویرایش و پی دی اف و آپدیت روزانه منابع آزمون و سوالات پرتکرار قبولی ۱۰۰درصد را ما تضمین میکنیم. کاملترین فایل در مورد دانلود نمونه سوالات ضمن خدمت ارتقاء مهارت های مدیران مدارس جزوه کامل...