- آخرین فایل ها
- پرفروشترین فایل ها
- پربازدیدترین فایل ها
اینجانب.........دارای مدرک کارشناسی با --- سال سابقه خدمت به عنوان دبیر فیزیک در آموزش وپرورش یکی از مدارس دبیرستان استان........ به نام دبیرستان ------- واقع دربخش ------ که تعداد دانش اموزان این مدرسه ------نفر مشغول به خدمت هستمدر نظام آموزش و پرورش هر هدف تربیتی و آموزش در نهایت به وسیله معلم تحقق مییابد.
روشهای آموزش، محتوای دروس موضوعهای علمی، الگوهای تربیتی و رفتارها همه و همه به وسیله معلم به دانش آموز منتقل میشود. و از این رو در هر تحول آموزشی معلم از جایگاه و نقش کلیدی بــرخــوردار است. بنـابراین میتوان گفت که آموزش و پرورش پویا در جهان متحول و مملو از دگرگونیهای سریع، نیازمند وجود معلمانی است که مسائل و مشکلات را ببینند و درک کنند و به جستجوی علل آن پرداخته و راهکار ارائه نمایند و به تحقیق و تغییر و نوآوری رغبت و تمایل داشته و قالبهای کهنهٔ آموزشی را رها کنند و در یک کلام میتوان گفت:
معلمان، معماران اصلی بنای آموزش و پرورش هستند و مصالح اصلی آن نیز کنجکاوی، تفکر، پژوهش و نوآوری و ابداع در روشها و آموزشهاست. معلم پژوهشگر معلمی است که مشکلات کلاس خود را مشاهده کرده و پژوهش خود را با وجود مشکل آغاز کند و علت یابی آن مشکلات موجبات پویایی نظام آموزشی را فراهم نماید. بنده نیز با مشاهدهٔ وجود مشکل در کلاس درسی خودم [ کلاس فیزیک سال دوم ریاضی] در پی حل آن برآمدم. چرا که در کلاس تنها به روش سخنرانی توسط من تدریس میشد. [البته لازم به ذکر است که خود دانش آموزان تمایل زیادی به این نوع آموزش داشتند «طبق عادت».] دانش اموزان در نیم ساعت اول گوش میکردند و سپس خسته میشدند و با توجه به حجم زیادی که کتاب فیزیک سال دوم دارد این نحوه برای من معظل شده بود. این گزارش دربارهٔ نحوهٔ مقابله با این مشکل است. امید است با ادامهٔ این روشها موجبات پویایی روند آموزشی را فراهم نماییم.
دانش آموزان پایه دوم دبیرستان رشته ریاضی فیزیک، دبیرستان امامت، شهرستان تبریز در سال تحصیلی 89 ـ 88
" بیان مسئله تحقیق:
دانش آموزان کلاس دوم ریاضی دبیرستان امامت با اینکه دانش آموزان خوب و منظمی بودند و هنگام تدریس اینجانب سکوت را رعایت میکردند، عده ای از آنها به دلیل زمینهٔ ذهنی قبلی که از دانش آموزان سال گذشتهٔ همین پایه داشتند؛ اعم از سخت بودن درس فیزیک 2 و غیر قابل فهم بودن و ... تأثیر زیادی در ذهن دانش آموزان دیگر هم ایجاد میکردند و با یک حالت تلقینی همهٔ کلاس اعتراف به سخت بودن درس داشتند و نمرات آزمون آنها بسیار پائین تر از حد انتظار من بود. و دانش آموزان به مدیر دبیرستان مراجعه کردند و گفتند: خانم فراهانی خیلی خوب درس میدهد ولی خیلی سطح بالا درس میدهد ما اصلاً متوجه نمیشویم. و اظهار داشتند تنها در درس فیزیک نمرات آنها پائین است. همچنین خانوادههای آنها نیز اظهار میکردند که؛ چرا دختر من از فیزیک وحشت دارد و میگوید نمیتوانم آن را بخوانم، نمیفهمم. تعدادی هم خیلی بی انگیزه بودند و هنگام تدریس ممکن بود به فعالیتهای دیگر بپردازند. و به قبول خودشان قید فیزیک را زده بودند. و در نهایت این مشکل مرا بسیار ناراحت کرد و مدیر دبیرستان نیز موضوع را با من در میان گذاشت که اقدام به کلاس تقویتی فشرده برای کلاس دوم ریاضی بکنم. تا در نوبت اول نتیجه مطلوب حاصل آید. و من با تجربه ای که از سالهای گذشته داشتم و میدانستم کلاس تقویتی نیز باعث بالا رفتن معلومات آنها نمیشود و فقط یک سری مطالب به صورت محفوظات در اختیار آنها قرار میگیرد تصمیم گرفتم راه حلی برای این معضل پیدا کنم.
الف: توانایی در تدریس فیزیک با شیوه های نوین آموزشی
ب: توانایی در ارتباط با دانش آموزان
ج: توانایی برخورد مناسب با اولیای دانش آموزان
د: توانایی در برقراری ارتباط مناسب با همکاران
الف ) عدم توجه به تفاوتهای فردی
جهان همواره در حال تغییر و تحول است و افکار و اعتقادات و رفتار انسان نیز به تبع آن دچار دگرگونیاند و این تحولات تا حدی است که به جرأت میتوان گفت: علوم بعد از تولید، قبل از اینکه به دست مصرف کننده برسند کهنه میشوند. و قوانین و نظریههای جدیدی مطرح میگردند.
اما عجبا! که نظام آموزش و پرورش ما از این امر مستثنی است و همچون سدی در برابر تحولات ایستاده و هیچ نشان و اثری از تغییر و نوآوری در آن به چشم نمیخورد. اکثر معلمین روشهای کهن تدریس (سخنرانی صرف معلم) را که از گذشتگان آموختهاند را دنبال میکنند.
نتایج تحقیقات نشان دادهاند که روش سخنرانی، غیر مفید بوده و مانع شکوفایی استعدادها و بروز خلاقیتها در افراد میشود و آنها را تبدیل به افرادی مینماید که مغز خود را از محفوظات پر نمودهاند و هیچکدام از علوم را نمیتوانند در عمل بکار گیرند. با این همه هیچ تغییر قابل توجهی در روش تدریس معلمان مشاهده نشده است. چند سالی است که جهت تغییر این شیوه قدمهایی برداشته شده است. از جمله برگزاری جشنوارهها و همایشها و دورههای آموزشی ضمن خدمت، تحت عنوان الگوهای برتر تدریس و اقدام پژوهی و ... و به دلیل مداوم نبودن برنامهها و نداشتن ضمانت اجرایی و عدم تفاوت معلمین مبدع و نوآور با معلمین دیگر و عادت معلمین به روش سخنرانی، دشواریهای بکار گیری روشهای جدید و صدها دلایل دیگر هنوز تغییر قابل توجهی در روشهای تدریس معلمان مشاهده نشده است.
بعد از چندین جلسه تدریس و ارزیابی کلی کلاس به این نتیجه رسیدم که اکثر دانش آموزان به آموختههای خود در کلاس اکتفا میکنند و در خارج از کلاس هیچ تلاشی برای یادگیری بیشتر انجام نمیدهند. بهمین خاطر سؤالهایی در ذهنم ایجاد شد: آیا در روش تدریس بنده اشکالی وجود دارد؟
آیا دانش آموزان به درس فیزیک علاقه ندارند؟ برای یافتن پاسخ سؤالهای خود مسئله را با دیگر دبیران مطرح نمودم، اکثریت آنها مطرح کردند که دانش آموزان درسهایشان را در خانه تمرین و تکرار نمیکنند و از معلم میخواهند که در کلاس فرصت دهد تا آنها مطالعه نمایند، سپس به سؤالات معلمان پاسخ دهند. بهمین خاطر دریافتم که اشکال در روش تدریس بنده نیست و اصولاً دانش آموزان افرادی راحت طلب هستند. مسئله را با مدیر مدرسه مطرح نمودم، ایشان نیز یک جلسه در کلاس آنها حاضر شدند و برایشان دربارهٔ اهمیت مسئله صحبت کردند. ولی این کار هم نتیجه ای نداشت.
به نمرات سال قبل آنها مراجعه کردم و مشکل حادی مشاهده نکردم. پرسشنامه ای تنظیم کردم و در مورد فعالیتهای آموزشی خود و مطالب کتاب و مشکلات خودشان سوالاتی مطرح نمودم تا علت عدم علاقهٔ آنها به مطالعه را ریشه یابی کنم ولی از پرسشنامه هم چیزی دستگیرم نشد که پرسشنامهها ضمیمه شده است از کلاسهای تقویتی و فوق برنامه استفاده کردم ولی باز هم سودی نداشت.
برای سنجش میزان یادگیری آنها چند جلسه از روشهای دیگر تدریس استفاده نمودم، روشهایی که موجب یادگیری بیشتر دانش آموزان در کلاس و فعالیت بیشتر آنها میشد. مشاهده کردم که میزان یادگیری آنها در کلاس در سطح بالایی است و اگر روشی را انتخاب نمایم که آنها خودشان در کلاس فعالیت نمایند نتیجه بهتری خواهم گرفت.
دانلود سوالات مواد حیطه تخصصی آموزش و پرورش
حجم:43414KB | بازدید :83
دانلود سوالات مواد حیطه تخصصی آموزش و پرورش آزمون استخدامی سال 1402 شامل تمامی سوالات راهنمای معلمی دانلود سوالات مواد حیطه تخصصی آموزش و پرورش شامل موارد زیر می باشد: راهنمای معلم قرآن پایه اول تا ششم راهنمای معلم هدیههای آسمانی پایه سوم راهنمای معلم...
دانلود سوالات راهنمای معلم آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲
حجم:43406KB | بازدید :79
دانلود بسته سوالات راهنمای معلم مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲ با بیش از ۵۰۰ سوال با پاسخ + تمام دروس دانلود سوالات راهنمای معلم آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲ دانلود بسته سوالات راهنمای معلم آزمون استخدامی آموزش و...
سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی آزمون آموزش و پرورش
حجم:43406KB | بازدید :77
دانلود بسته سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی آزمون استخدامی آموزش و پرورش 1402 با بیش از 500 سوال با پاسخ + سوالات حیطه تخصصی + سوالات راهنمای معلم تمام دروس سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی آزمون آموزش و پرورش + دانلود بسته سوالات مفاهیم پایه متون و روش های...
سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی دوره ابتدایی
حجم:43406KB | بازدید :107
دانلود سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی دوره ابتدایی آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲ با بیش از ۵۰۰ سوال با پاسخ شامل تمام دروس سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی دوره ابتدایی 1402 -سوالات کتاب راهنمای معلم - دانلود سوالات منابع حیطه...
حجم:38267KB | بازدید :5636
دانلود جزوه جنین شناسی عمومی این فایل در سایت های دیگر با قیمت های بالاتری به فروش می رسد. فایل ورد قابل ویرایش قسمتی از متن سلولهای زایای ابتدایی (پریموردیال) تکامل با لقاح آغاز می شود. لقاح روندی است که طی آن گامت مرد( اسپرم ) و گامت زن (اووسیت) با هم یکی می...
حجم:30962KB | بازدید :216
سوالات آزمون راهبران آموزشی این بسته ویژه، کامل ترین و جامع ترین بسته جهت استفاده تمامی کارمندان اموزش و پرورش و سایر ارگان های دولتی و غیر دولتی، در سوالات آزمون راهبران آموزشی محتویات بسته نمونه سوالات آزمون راهبران آموزشی : پکیچ سوالات ارزشیابی...
نمونه سوالات ضمن خدمت ارتقاء مهارت های مدیران مدارس
حجم:25031KB | بازدید :3594
نمونه سوالات ضمن خدمت ارتقاء مهارت های مدیران مدارس با فرمت ورد و قابل ویرایش و پی دی اف و آپدیت روزانه منابع آزمون و سوالات پرتکرار قبولی ۱۰۰درصد را ما تضمین میکنیم. کاملترین فایل در مورد دانلود نمونه سوالات ضمن خدمت ارتقاء مهارت های مدیران مدارس جزوه کامل...
حجم:20620KB | بازدید :4126
آموزش هنر های دستی این فایل در سایت های دیگر با قیمت های بالاتری به فروش می رسد. فهرست کتاب جامع آموزش هنر های دستی : • آئینه با طرح پیچک • آباژور با تزئین برگهای خشک • آباژور با حبابهای کاغذی برای شمعهای شما • آباژور...