- آخرین فایل ها
- پرفروشترین فایل ها
- پربازدیدترین فایل ها
با توجه به اینکه امسال اولین سالی است که پایه ششم به مقطع ابتدایی اضافه شده ودر آن درس "کار وفن آوری"گنجانده شده است.هدف این درس که برای اولین بار اجرا میشود آشنایی با دنیای کار وکسب بعضی از مهارتهاست.با توجه به این درس وآشنا شدن دانش آموزان با آن وگذراندن آن در دورههای بعدی تحصیلی وکشف استعدادهای خود میتوانند تصمیم بگیرندکه به دبیرستان بروند یا هنرستان و یاچه رشته ای را انتخاب کننداز انجا که استفاده از رایانه (کامپیوتر) در سن دانش آموزان ابتدایی اصولابه عنوان وسیله بازی میباشد نه یک ابزار کار لذا برآن شدیم تا با این وسیله که امروزه جز دانش روز بشری است وکسی که کار با آن واستفاده ازان را نمیداند بیسواد تلقی میشودمیزان یادگیری را در دانش آموزان افزایش دهیم.اینجانب ……. دارای مدرک لیسانس آموزش ابتدایی، شاغل در آموزش وپرورش شهرستان …….. ، حدود …… سال سابقه خدمت در آموزش و پرورش را دارم. مدرسه کاری من در سال تحصیلی 92-91، آموزشگاه …………. واقع در شهرستان ………… بودامکانات موجود برای این درس جدید در این مدارس فقط دو دستگاه سیستم میباشد که یکی از آنها مختص اطلاعات دانش اموزی است ودیگری برای استفاده همکاران خصوصاپایه ششم وسایر همکارانی که علاقمند به استفاده از رایانه وتدریس به روشهای نوین را دارند میباشد
یادگیری فرایندی است که به وسیله آن تغییرات نسبتاً پایداری در توان رفتاری فرد در نتیجه تجربه رخ میدهداینجانب ……. دارای مدرک لیسانس آموزش ابتدایی، شاغل در آموزش وپرورش شهرستان …….. ، حدود …… سال سابقه خدمت در آموزش و پرورش را دارم. مدرسه کاری من در سال تحصیلی 92-91، آموزشگاه …………. واقع در شهرستان ………… بوددر طی چند هفتهٔ اول که در کلاس حاضر شدم متوجه گردیدم که دانش اموزانم در درس کاروفن اوری ضعیف تر از سایر دروس هستند
با توجه به وجود این مشکلات بران شدم تا میزان فراگیری را در دانش اموزانم تقویت کنم روزی در یک جلسه شرکت کردم ودر ضمن جلسه با همکاران دربارهٔ این مشکل صحبت کردم که متوجه شدم انها نیز با این مشکل روبه رو هستند سپس با همکاری یکی از معلمان پایه ششم تصمیم گرفتیم تا با تلاش و پیگیری در جهت رفع این مشکل بکوشیم و راه حل مناسبی برای این مشکل بیابیم
به نظرمی رسد مسایلی تأثیر گذار است که ارائه درس واستفاده از این وسیله آموزشی (کامپیوتر) با مشکل روبرو شودوتدریس آن کمترعملی گردد.
شاهد این مدعا خود کتاب کار فن آوری میباشد که استفاده عملی از رایانه را تأیید می کندمتاسفانه در اکثر مدارس با عدم وجود این وسیله روبرو هستیم.
مشکل دیگر اینکه قریب به اتفاق همکاران در روستاهادر صورت وجود رایانه به علت عدم اشنایی با کاربا آن قادر به ارائه تدریس موفق نیستند. ولذا دیده شده است که همکاران و دانش آموزان به کامپیوتر بعنوان یک وسیله بازی ویانهایتا دیدن یک فیلم یا سی دی آموزشی نگاه میکنند.
برای این منظور اطلاعاتی را از طریق مشاهده از کلاسهای درس کاروفن آوری وهمچنین مصاحبه با همکاران پایه ششم و از اینترنت ومطالعه کتابهایی دراین مورد جمع آوری نمودیم که به شرح ذیل میباشد.
شواهد (1) مشاهده
برای اینکه بتوانیم در پژوهش خود از نقطه نظرات همکاران ودانش اموزان استفاده نماییم علاوه بر کلاسهای خود به کلاسهای درس محدوده کاری خود جهت تبادل نظر مراجعه نمودیم. ومتوجه شدیم که دانش آموزان اصولاً با یک سری از اصطلاحات وتعاریف وکلمات که در این کتاب آمده است نامانوس وغیر آشنا هستند. وسوالاتی را برای همکاران ودانش اموزان مطرح ساخته است که بشرح ذیل میباشد:
· هدف از ارائه این درس در این پایه ومقطع ابتدایی چیست؟
· چرا با توجه به اینکه دانش آموزان هیچگونه اگاهی وشناخت نسبت به حروف وکلمات انگلیسی ندارندولی از آنها به وفور دراین درس گنجانده شده است؟
· حال چگونه باید با ید از چه راهکاری برای پیشرفت تحصیلی دانش اموزان در این درس باید استفاده کرد؟
درمصاحبه با همکاران اکثراً با توجه به تفاوتهای زیاد در محیطهای شهر وروستا وهمچنین خانواده وخصوصا آشنا نبودن دانش اموزان با حروف وکلمات انگلیسی جای این ماده درسی را در پایه ششم ضروری نمیدانستند ومعتقداین بودند که مسئولین دفتر تألیف کتب درسی با گنجاندن کتاب درسی زبان انگلیسی متناسب با کتاب کار وفن آوری بصورت پیش نیاز برای آشنایی دانش آموزان با کلمات انگلیسی بودندوارائه این ماده درسی را به مقطع دیگر ویا سال تحصیلی بعد از آن موکول میکردند.
عده ای از همکاران نیز اظهار داشتند که این کتاب تخصصی بوده وبعضا آشنایی با علم رایانه ونحوه استفاده از آن را ندارند وبا توجه به اینکه مدارس روبه هوشمند سازی والکترونیکی پیش میرود لذا آموزش همکاران وآماده سازی محیط مدارس وتهیه کامپیوتر وغیره...یک ضرورت بود چه بسا روستاهایی هستند که هیچ گونه امکاناتی را ندارند وحتی توانایی خرید آن را نیز نخواهند داشت.
در گفتگویی که با دانش آموزان کلاسهای مختلف داشتیم انان نیز ضمن ابراز علاقه واینکه یادگیریان را یک ضرورت با توجه به گسترش علم فن آوری میدانستند این کتاب را مفید تلقی کردند. اما به دلایل ذیل آن را مشکلی نیز میدانستند
1-در یک کلاس 26 نفری فقط 2 نفر درخانه رایانه داشتند.
2-درمدارس نیز یا فقط یک دستگاه کامپیوتر وجود دارد ویا بعضاً موجود نیست.
3-دانش آموزان اظهار داشتند که معلمین سابقه بالا ضمن اینکه آشنایی به سیستم ندارند میل ورغبت از خود برای تدریس آن نشان نمیدهند
ب) یافتههای پژوهشی (پیشینه تحقیقاتی):
با توجه به اینکه پایه ششم واین ماده درسی (کاروفن آوری) امسال به مقطع ابتدایی اضافه شده است در اینترنت وکتابخانه ها هیچ گونه پیشینه تحقیقاتی یافت نشد.
ج) یافتههای علمی:
همان طور که در مشاهده و مصاحبهها عنوان شد که مشکلات درس کار و فن اوری به علت وابستگی به رایانه به میزان آگاهی معلم و دانش آموز بستگی دارد.
اگر قصدآموزش اثر بخش ازفناوری فراهم شده را در مدارس داریم پرورش معلمان مطمئناً ضروری است چون هزینه کردن برای منابع کمیاب سخت افزار ونرم افزار بدون داشتن سرمایه لازم برای توصیه حرفهٔ معلمان اتلاف وقت منابع میباشد
تجربه کشورهای در حال توسعه وصنعتی بر اطلاعات نشان میدهد که تربیت معلم برای کاربرد فناوری عامل کلیدی در تعیین عملکرد بهتر دانش اموزان است معلمان دروازه بانان دسترسی دانش آموزان به فرصتهای آموزشی فراهم شده توسط فناوریاند ونباید از این مهم چشم پوشی کرد. (فناوری برای آموزش- ترجمه محمدرضاسرکارانی وعلیرضا مقدم-1384 ص 253)
بیشتر معلمان به یادگیری ونحوه استفاده از فناوری تمایل دارند ولی فاقد چهارچوب مفهومی –وقت کافی دسترسی به رایانه وپشتیبانی لازم برای انجام دادن چنین کاری هستند.
اگر هدف استفاده اثربخش معلمان از فناوری برای بهبود یادگیری دانش آموزان است یک برنامه آموزشی حرفه ای خوب ومستمر که برمبنای یک مدل تئوریک و مرتبط با اهداف برنامه درسی وشامل فعالیتهای ارزشیابی تکوینی باشد وپشتوانه مالی وانسانی پایدار داشته باشد اجتناب ناپذیراست. طراحان برنامه پرورش حرفه ای معلمان برای استفاده از فناوری درشروع کار باید وضع موجود شایستگی معلم رادر این زمینه تعیین کنند باید دورههای 24 ساعته خاموش وروشن کردن –باز وبسته کردن فایلها- واژه پردازه –صفحه گستردهها را باید طی کنند.16 ساعت دوره آموزشی اینترنت -200 ساعت برنامه word راطی کنند آموزشی حرفه ای که خود شامل پنج برنامه 40 ساعته در هر هفته اجرا میشود برای معلمانی کهه با رایانه اشنایی اولیه ندارند کسب مهارت کامل در این برنامه دوتا سه سال طول میکشد (. فناوری برای آموزش- ترجمه محمدرضاسرکارانیی وعلیرضا مقدم-1384 ص 255-259)
انگیزه معلمان یکی دیگر از مباحث کلیدی که مورد توجه قرار گیرد میباشد در حالی که چنانکه قبلاً ذکر شد معلمان به اصطلاح برتر در جستجوی فرصتهایی برای توسعه حرفه ای خود جهت استفاده از فناوری هستند بیشتر معلمان که از چنین فرصتهای امتناع دارند آنان عمدتاً در مقابل تغییر سبک وعادات تدریس مقاومت میکنند به پرداخت هزینه برای این آموزشها تمایل ندارند در برابر فناوری احساس تهدید میکنند
اینان نیازمند انگیزهها ومشوق ها یی برای مشارکت فعالانه تر در برنامه توسعه حرفه ای خود هستند. بعضی از این مشوقها درونی وبعضی بیرونی هستندمشوق های بیرونی: مثل صدور گواهینامهٔ ضمن خدمت وارتقای شغلی وافزایش حقوق انگیزه ای برای مشارکت فعالانه دراین برنامه میسرمی شود.
بیشتر معلمان به علت دور ماندن ازسایر همکاران یا عدم وجود شرایط مشارکت با همکاران دیگر یاسرپرستان ازموقعیت انزوای حرفه ای قرارمی گیرند (. فناوری برای آموزش- ترجمه محمدرضاسرکارانی وعلیرضا مقدم-1384 ص 260-261)
دانلود سوالات مواد حیطه تخصصی آموزش و پرورش
حجم:43414KB | بازدید :120
دانلود سوالات مواد حیطه تخصصی آموزش و پرورش آزمون استخدامی سال 1402 شامل تمامی سوالات راهنمای معلمی دانلود سوالات مواد حیطه تخصصی آموزش و پرورش شامل موارد زیر می باشد: راهنمای معلم قرآن پایه اول تا ششم راهنمای معلم هدیههای آسمانی پایه سوم راهنمای معلم...
دانلود سوالات راهنمای معلم آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲
حجم:43406KB | بازدید :122
دانلود بسته سوالات راهنمای معلم مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲ با بیش از ۵۰۰ سوال با پاسخ + تمام دروس دانلود سوالات راهنمای معلم آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲ دانلود بسته سوالات راهنمای معلم آزمون استخدامی آموزش و...
سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی آزمون آموزش و پرورش
حجم:43406KB | بازدید :125
دانلود بسته سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی آزمون استخدامی آموزش و پرورش 1402 با بیش از 500 سوال با پاسخ + سوالات حیطه تخصصی + سوالات راهنمای معلم تمام دروس سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی آزمون آموزش و پرورش + دانلود بسته سوالات مفاهیم پایه متون و روش های...
سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی دوره ابتدایی
حجم:43406KB | بازدید :152
دانلود سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی دوره ابتدایی آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲ با بیش از ۵۰۰ سوال با پاسخ شامل تمام دروس سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی دوره ابتدایی 1402 -سوالات کتاب راهنمای معلم - دانلود سوالات منابع حیطه...
حجم:38267KB | بازدید :5700
دانلود جزوه جنین شناسی عمومی این فایل در سایت های دیگر با قیمت های بالاتری به فروش می رسد. فایل ورد قابل ویرایش قسمتی از متن سلولهای زایای ابتدایی (پریموردیال) تکامل با لقاح آغاز می شود. لقاح روندی است که طی آن گامت مرد( اسپرم ) و گامت زن (اووسیت) با هم یکی می...
حجم:30962KB | بازدید :243
سوالات آزمون راهبران آموزشی این بسته ویژه، کامل ترین و جامع ترین بسته جهت استفاده تمامی کارمندان اموزش و پرورش و سایر ارگان های دولتی و غیر دولتی، در سوالات آزمون راهبران آموزشی محتویات بسته نمونه سوالات آزمون راهبران آموزشی : پکیچ سوالات ارزشیابی...
سوالات حیطه تخصصی دبیر انگلیسی استخدامی آموزش و پرورش 1402
حجم:30444KB | بازدید :16
دانلود کاملترین و بینظیرترین سوالات حیطه تخصصی دبیر انگلیسی استخدامی آموزش و پرورش 1402 + سوالات راهنمای معلم زبان انگلیسی تمامی پایه ها با پاسخنامه + منابع رایگان آزمون استخدامی دبیری زبان انگلیسی + اصل سوالات 1402 سوالات حیطه تخصصی دبیر انگلیسی استخدامی آموزش و پرورش 1402...
نمونه سوالات ضمن خدمت ارتقاء مهارت های مدیران مدارس
حجم:25031KB | بازدید :3669
نمونه سوالات ضمن خدمت ارتقاء مهارت های مدیران مدارس با فرمت ورد و قابل ویرایش و پی دی اف و آپدیت روزانه منابع آزمون و سوالات پرتکرار قبولی ۱۰۰درصد را ما تضمین میکنیم. کاملترین فایل در مورد دانلود نمونه سوالات ضمن خدمت ارتقاء مهارت های مدیران مدارس جزوه کامل...